Startupmatcher: et nordisk iværksætterfællesskab indtager Danmark

RkrG3QPtlWM

Et nyt initiativ, som vil skabe et nordisk broderskab i startup-verdenen er sat i værks og buldrer derudaf. Initiativet startede i Norge, dernæst indtog det Sverige, og sætter nu fod i Danmark.

Startupmatcher er et nyt nordisk iværksætterfællesskab, der sætter fokus på at udnytte de fordele, der opstår ved matches mellem kandidater og startups på tværs af de nordiske lande.

Den nye iværksætterplatform, som startede i det norske startup-miljø, bredte sig hurtigt til Sverige, og har nu gjort sit indtog i Danmark med lanceringen sidste torsdag. Startuppet er i rivende vækst, og den gunstige udvikling spejler sig med en udvikling i stil med en corporate virksomhed.

Ideen med initiativet er at gøre det lettere at skabe det perfekte match mellem talentfulde kandidater og de rette startups. Platformen kører efter et socialt koncept, som netop gør det lettere for det nordiske startup-miljø, at skabe netværk til hinanden.

Et nordisk samarbejde

Der er behov for et nordisk samarbejde, eftersom de nordiske lande generelt lider under færre nystartede virksomheder og et stigende antal lukninger. Derudover tegner sig et mønster for, at alt for mange startups bliver solgt til udlandet, i stedet for at skabe vækst herhjemme i Danmark.

Spørger du Anders Vincent Jacobsen, repræsentant for Startupmatcher i Danmark, er det en god mulighed for danske startups at gøre gavn af et styrket nordisk netværk.

”Vi bør i Norden blive bedre til at udnytte vores værdimæssige og sproglige fællesmængder, så vi sammen kan opnå større gennemslagskraft på globale markeder. Det er den opgave, jeg blandt andet håber, at Startupmatcher kan være med til at løfte,” fortæller Anders Vincent Jacobsen.

Der er i forvejen rift om danske talentfulde kandidater, særligt fra store traditionelle virksomheder. Derfor kan initiativet opfattes som en stor konkurrent på et allerede presset marked for rekruttering af danske kandidater. Men Anders Vincent Jacobsen forklarer, at platformen har modtaget en yderst varm velkomst på det danske marked:

”Jeg har i forbindelse med den danske opstart, været i kontakt med store dele af det danske iværksættermiljø, heriblandt også lignende platforme, og jeg har endnu ikke mødt en modstander af projektet – tværtimod byder alle det nye nordiske initiativ velkommen,” uddyber han.

Stor interesse i det danske startup-miljø

Lanceringen af den nye platform har vakt stor interesse på den danske startup-scene. Store succesfulde startups, som GoMore, AutoUncle og Coinify, har sammen med nyere virksomheder som House of Code og Sponsta samt centrale iværksætterfællesskaber, som KPH-Projects, været en del af lanceringen i Danmark.

KPH-Projects har yderligere indgået et kultur- og vidensdelingssamarbejde med Startupmatcher. Samarbejdet sigter efter at gøre de nordiske startups mere attraktive over for udenlandske og nordiske investorer.

Startupmatcher havde i forbindelse med lanceringen sat et mål om at nå 1.000 daglige aktive brugere. Men den milepæl blev i dén grad nået, og længere endnu, da mere end 600 danskere brugte siden, som fik antallet af aktive brugere til at overstige 1.200.

Skrevet af

Læs også

Top