Arkiver

GuideNyheder

Klar til medierne: Sådan laver du et godt pressekit

pressekit Trendsonline

Som medie modtager vi et hav af pressemeddelelser og ideer til artikler. Kvaliteten er mildt sagt svingende, og mange spørger os, hvad vi egentlig ønsker i et pressekit. Så her er vores tips til et pressekit, der får ethvert medie til at klappe i hænderne – og hvad der ikke gør!

Af Lisa Svane Baltzer Parsberg og Tina Søndergaard Thorsen

Egentlig er det jo ikke ligefrem raketvidenskab at skrive en pressemeddelelse, men er man ikke vant til at kommunikere på skrift, udover akademiske afhandlinger og sms’er, så kan det altså godt være lidt en udfordring. På Trendsonline-redaktionen får vi masser af henvendelser af mildt sagt svingende kvalitet, så derfor har vi strikket denne lille guide til do’s & dont’s sammen.
Her kan du læse de klassiske fejl, vi oplever om og om igen – og du kan få tips til ikke at falde i omtalte fælder.

En god introduktion

Hvis vi skal bringe en historie, er vi nødt til at kende til baggrunden for nyheden – og dermed om virksomheden, begivenheden eller det produkt, der er involveret. Hvis vi ikke allerede kender din virksomhed rigtig godt [hvis det eksempelvis er første gang, vi skriver om jer], så er der en række grundlæggende spørgsmål, vi skal have svar på. Det giver os mulighed for at vurdere, om I passer til vores kanal og målgruppe. Vi får generelt julelys i øjnene, hvis følgende oplysninger er lettilgængelige:

  • Hvilket problem løser I med jeres virksomhed/begivenhed/nye produkt?
  • Hvad er forretningsmodellen? Hvordan skal I tjene penge på det?
  • Hvem er I i teamet? Er I studerende, tidligere konsulenter i et stort mediebureau eller serieiværksættere?
  • Har I nogen, som bakker jer op enten som mentor/investor eller måske i et advisory board?
  • Er I fuldtid på projektet på nuværende tidspunkt?
  • Hvor har I kontor (kontorfællesskab, hjemme i kælderen, i New York)?
  • Hvem er jeres konkurrenter, og hvordan differentierer I jer fra dem?

Det er alt sammen oplysninger, som vi ønsker svar på, hvis vi skal vurdere, om en pressemeddelelse er relevant for os eller ej. Og vi bliver SÅ glade, når vi modtager pressemateriale, som giver os svar på ovenstående. Hvis de helt basale oplysninger bliver serveret for os, kan vi nemlig hurtigere komme til de mere saftige detaljer og vinkler. Det er i øvrigt også en ret god pitch-øvelse at få styr på de her fakta.

Knivskarpe citater

Ja, vi ved godt, at I er stolte af jeres virksomhed, produkt osv. Men vi vil også meget gerne høre jer sætte ting i perspektiv. Hvorfor er det spændende? Hvad får nyheden til at adskille sig fra andre historier? Har I personlige oplevelser, der kan krydre ellers rimelig standard udtalelser.

Eksempel:
“Vi er super glade for, at vi kan lancere nu og stolte over, at der allerede er de første downloads i appstore.” Sådan et citat er ligegyldig. Der står kun ting, som læseren næsten selv kunne regne ud. Prøv i stedet at putte nogle tal ind og fortæl noget, kun du ved.

“Vi kæmpede med en feature i vores app helt op til lanceringen, så det var en overvældende lettelse at se det endelige resultat blive lagt i appstore. Og så kan vi se, at brugerne tager godt imod produktet. På 24 timer har vi allerede fået 500 downloads.” Her fortæller du noget, som ingen andre nødvendigvis ved. Samtidig giver du læseren mulighed for at vurdere, om det reelt er en god start eller ej.

Sluk for salgstalen og fortæl, hvorfor din historie er interessant

Du behøver ikke skrive en hel artikel selv eller at have fået kommentarer fra flere kanter. Det er journalisternes job (Ja, ja, vi skal jo også have noget at lave). Men det kan være en god ide at tænke dig ind i en dagsorden.

Er det interessant i forhold til nogle aktuelle temaer i det generelle nyhedsbillede – enten nationalt eller internationalt? Har du en skarp mening om et interessant emne. Eller har I bare lanceret, fået investering eller fået et nyt tungt navn i jeres bestyrelse, så er det din indgangsvinkel.

Til gengæld er det en rigtig dårlig ide at skrive en færdig artikel og sende den til et medie som en pressemeddelelse. Journalister er nogle lidt ømtålelige størrelser, som let bliver stødt, hvis de føler, at nogen forsøger at lægge dem ord i munden. Det er også derfor, at det kan være en dårlig ide at bruge alt for mange positive tillægsord om dit eget produkt eller startup. Mange journalister får nærmest en allergisk reaktion, hvis en pressemeddelelse lugter for meget af reklame. Så drop ord som revolutionerende, innovativ og “Danmarks/verdens bedste” – med mindre du kan bakke det op med fakta naturligvis.

Lækre pressefotos

Hvis du er klar til opmærksomhed fra medierne, så er det første, du skal gøre at ringe til en fotograf og få taget billeder af dit team. Både sammen og individuelt.

Vi elsker gode fotos, som vi gerne må bruge. De skal være vandrette og i høj opløsning. Det kan være stiftere, team-billeder, deltagere til en begivenhed, nogen der benytter jeres produkt eller lignende. Send gerne flere fotos, så vi har noget at vælge imellem. Det vigtigste er det, at I ejer rettighederne til billedet, og at vi må bruge dem i vores artikler.

Sender I os et screenshot af jeres hjemmeside eller et logo, kan I være helt sikre på, at vi ikke bruger det. Det giver ingen klik. Ked af at sige det, men ligegyldigt hvor godt designet dit produkt er, så bliver det aldrig mere ‘clickable’ end et smilende team eller en tænksom CEO.

Det her er vi er ikke vilde med

Der er flere ting, der kan få os til at stejle lidt. Frasen “Vi er AirBnb for…” er en af dem.  I drømmer ikke om, hvor mange der mener, at de er det nye AirBnb for noget. Generelt skræller vi alle reklameord ud. I må gerne fortælle os, at I selv synes, at jeres produkt er revolutionerende, lækkert designet, nyskabende og super let at bruge eller noget tilsvarende. Men, men, men… vi er helt grundlæggende interesserede i at vide, hvad I kan – ikke i at læse en anmeldelse.

Med ærlighed kommer man længst! Det gælder også i en pressemeddelelse. Det er et rigtig dårligt sted at forsøge at “hacke” dig til en bedre forretning end den, du egentlig har. Det er let for os at tjekke, om du har 3 eller 30 samarbejdspartnere. Internettet, folks!

Skriv et svar