Danmark er bagud med brug af IoT

Danske virksomheder er 2-3 år bagud med hensyn til brugen af IoT, mener Mirko Alexander Presser, specialist og Internet of Things Ekspert, Alexandra Instituttet. Ny undersøgelse peger også på, at innovation prioriteres lavt i virksomheder. 

Udviklingen inden for IoT går hurtigt, og innovationsklynger i byer som London og Berlin er langt fremme med brugen af IoT, ligesom Serbien er langt fremme i implementering af teknologierne. Men ifølge Mirko Alexander Presser, specialist og Internet of Things Ekspert, Alexandra Instituttet og vice president i det europæiske IoT Forum, sakker Danmark bagud.

”Vi er 2-3 år bagud med at bruge og implementere IoT,” siger Mirko Alexander Presser, der mener, at de danske virksomheder er for konservative i deres tilgang til udvikling af nye produkter og teknologier.

”IoT er et enormt koncept, som omfatter fra alt til intet. Det giver os mulighed for at forstå verden i en meget højere detaljegrad.” Han mener, at IoT har et kæmpe potentiale for både iværksættere og etablerede virksomheder.

”Vi har fået en helt blank side foræret, hvor vi kan sætte os ned og tænke nye visioner og muligheder. Vi kan stille spørgsmålet, hvad nu hvis? Og så være i stand til at udvikle det,” siger Mirko Alexander Presser, der ser IoT som virkeliggørelsen af visionerne fra verdensudstillingen i Seattle i 1964, hvor filmen ”Century 21 Calling” viste bud på fremtidens smart city og smart home:

”Vi er endelig ved at indhente visionerne. Derfor er det ærgerligt, at Danmark ikke følger med.”

Manglende fokus på ny udvikling

Innovation prioriteres lavt i danske private og offentlige virksomheder, viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

Ole Uhrskov Friis, lektor og Jens Holmgren, Ph.d. og lektor fra Aarhus Universitet, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi står bag, ”Undersøgelsen af strategiarbejdet i danske virksomheder 2016”, der lige er offentliggjort.

”Der arbejdes ikke struktureret med innovation. De danske virksomheder er gået fra at have fokus på produktiviteten under finanskrisen til at have fokus på kunden, men de glemmer at forny og udvikle produkterne,” siger Ole Uhrskov Friis.

Ole Uhrskov Friis og Jens Holmgren anbefaler virksomhederne at arbejde lige så systematisk med innovation, som de gør med produktion og kundefokus. Der skal opsamles viden, så virksomhederne får udnyttet det innovative arbejde fra enten egne medarbejdere eller eksterne rådgivere og konsulenter såsom iværksættere.

”Lige nu er de danske virksomheder ikke gode til at få det nye på markedet,” siger Ole Uhrskov Friis. Generelt er indtrykket fra både Ole Uhrskov Friis, Jens Holmgren og Mirko Alexander Presser, at virksomhederne er gode til at snakke om innovation – de gør bare ikke noget ved det.

Kulturen går tabt

Det er i specielt et problem inden for IoT, mener Mirko Alexander Presser. Ifølge ham kan de danske virksomheder sagtens indhente viden om IoT ved at læse op på det. Men viden er ikke det vigtigste:

”Det drejer sig om at have opdyrket en kultur og en organisation, der tænker i IoT, og der får vi svært ved at indhente det tabte i forhold til andre lande.”

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Jonathan Løw om IoT - Trendsonline.dk

Top