Arkiver

GuideNyhederPlatformUngt Tech

Gulnaz Khusainova fra EasySize: “Der er så få kvinder i tech, at vi må stå sammen”

Gulnaz Khusainova er serieiværksætter, og stifter af mode-startuppet EasySize, der hjælper kunder på webshops med at finde frem til den rigtige størrelse. Men hun er også med i WomenInTech-kampagnen. Trendsonline har taget en snak med hende om, hvad der driver hende.

Gulnaz Khusainova har trods sin unge alder været iværksætter i mange år. Hun har været i miljøet, siden hun var 19 og har været med til at starte flere virksomheder op. Siden 2013 har hun fokuseret på EasySize, som hun har startet op på egen hånd.

Hun kom med i WomenInTech, fordi hun ønskede at inspirere og motivere andre kvinder til at gå ind i iværksætteri.

“Der er så få kvindelige entreprenører,” siger hun, så derfor gik hun med i fællesskabet for at møde andre iværksætter-kvinder, som hun kunne dele erfaringer, frustrationer og ekspertise med. Hun mener nemlig, at det er vigtigt, at man står sammen og hjælper hinanden, så miljøet bliver gunstigt for alle.

Som ung kvinde på iværksætter-scenen har Gulnaz Khusainova da også selv oplevet udfordringerne ved at kaste sig ud i entreprenørskab.

“Det kan godt være intimiderende, som ung kvinde og nybagt iværksætter, at komme ud til de her store startup-events, hvor 80-90 procent af deltagerne er mænd”, uddyber hun.

Derfor kan de her fællesskaber for kvinder være med til at skabe en platform for de nye i miljøet, mener hun. Det er nemlig også gavnligt, at kunne sidde sammen med andre, der er- eller har været- i samme situation som en selv og måske har nogle erfaringer, man kan trække på. Specielt tech-miljøet er ret mandsdomineret, påpeger hun, men det gælder i det hele taget for hele iværksættermiljøet.

Derfor synes Gulnaz Khusainova egentlig også, at prisen for “Årets Kvindelige Iværksætter” er en god tilføjelse til miljøet. Selvom hun synes, at det er kontroversielt at uddele en pris på baggrund af køn, så mener hun, at antallet af kvindelige iværksættere er så lavt, at man ikke kan snakke om lighed for kønnene i forhold til kønsdefinerede priser. Derimod mener hun, at prisen kan være med til at sætte fokus på de succesfulde kvinder i miljøet.

På den måde kan prisen være med til at skabe nogle stærke rollemodeller for nytilkomne startup-kvinder.

1 kommentar

Skriv et svar