Musikbranchens svar på deleøkonomi blomstrer

Deleøkonomi

Tanker om deløkonomi implementeret i musikbranchen har båret frugt, og andelsbevægelsen DiGiDi vækster som aldrig før. Selskabet oplever rekordvækst i musiksalget og kan dermed betale hele 92 procent af omsætningen til medejerne, nemlig kunstnerne.

Andelsbevægelsen DiGiDi blev stiftet for 13 år siden, og i øjeblikket oplever de den største vækst siden stiftelsen. Selskabet har formået at opnå en vækst på hele 27 procent på et marked for digital musiksalg i Danmark, hvor den generelle vækst sidste år lå på 16 procent.

Derudover har DiGiDi i december 2015 noteret en kraftig vækst på hele 171 procent på streamingtjenesten Spotify, sammenlignet med året før.

Den musikalske deleøkonomi

Med denne vækst glæder selskabet sig over, at hele 92 procent af omsætningen går tilbage til medejerne – altså kunstnerne. DiGiDis grundtanke er, at når kunstnerne, som medejere, slår sig sammen, skaber de grobund for en bedre forretning, end de hver for sig ville kunne opnå.

“Ligesom bønderne gjorde det for 100 år siden, har DiGiDis medejere med deres indskud delt udgifterne til etableringen af en fælles distribution. Det er crowdfunding og deleøkonomi i en skøn forening. Og ligesom Airbnb samler mennesker, der vil udleje deres bolig, eller Uber samler personer, der tilbyder et lift i deres private bil, samler vi folk der tilbyder digital musik,” fortæller Henrik Leschly, daglig leder i og grundlægger af DiGiDi.

Med denne form for sammenhold, medejerskab og deleøkonomi, opnår selskabet en unik styrke til at forhandle bedre aftaler hjem med eksempelvis Spotify og iTunes. 

“Den ekstreme vækst, vi oplever for tiden, kommer primært fra streams på platformene Spotify og YouTube. I særdeleshed har Spotify sprunget alle rammer og steg med 171 pct. i december 2015, sammenlignet med samme måned året før,” konstaterer Henrik Leschly.

En bred vifte af kunstnere

Antallet af andelshavere hos DiGiDi er stadigt stigende, og i dag omfatter selskabets katalog mere end 3.000 kunstnere med omkring 100.000 sange i alt.

Det er de mindre selskaber med unge artister, der står for den største del af omsætningen, men Henrik Leschly forklarer, at også de etablerede, danske artister bidrager til en god del af omsætningen:

“Den største del af omsætningen står mindre selskaber med unge artister fra den øvre del af vækstlaget for – eksempelvis navne som Jimilian (Flexmusic), Spids Nøgenhat (Bad Afro) og DC (Stamina Music). Men også etablerede, danske artister som Michael Learns to Rock, Bent Fabricius-Bjerre, Laid Back og Dodo and the Dodos bidrager med en god, stabil omsætning som en del af det økonomiske grundlag i selskabet,” fortæller Henrik Leschly.

De ovennævnte etablerede kunstnere har tidligere udgivet deres musik via store pladeselskaber, men nyder nu godt af de fordele, der følger med at udgive musikken gennem DiGiDi. Blandt fordelene er, at kunstnerne modtog hele 92 procent af indtægterne af salget, hvilket er langt over de standardkontrakter, der tilbydes fra de store selskaber.

Store pladeselskaber er ikke konkurrenter

Men DiGiDi ser ikke de store pladeselskaber som konkurrenter. Tværtimod anerkender Leschly, at udgivelse af musik via DiGiDi kan være et springbræt for kunstnere til at blive tilbudt kontrakter af internationale selskaber som Universal Music eller Sony Music.

”Det er for mig et tydeligt tegn på, at DiGiDi har været den rigtige samarbejdspartner. Når de først har vist deres potentiale står de meget stærkere i forhandlingerne med de store selskaber. Kunstnerne er altid velkomne tilbage, men har ingen juridiske forpligtigelser over for DiGiDi og kan skifte til et andet selskab uden klausuler og optioner på fremtidige udgivelser,” lyder det fra Henrik Leschly

Henrik Leschly anser det også som vigtigt, at musikbranchen samles, hvor det er muligt at samarbejde. Derfor står DiGiDi også med åbne arme, hvis de større musikselskaber også ønsker at deltage i projektet.

“DiGiDi er ikke et pladeselskab, men beskæftiger sig udelukkende med distribution. Vi ønsker ikke at konkurrere med musikselskaber, managere og promovere, men tværtimod at tilbyde dem digitale værktøjer, der gør deres indsats endnu mere effektiv. Det er vigtigt, at musikbranchen samles, hvor det er muligt at samarbejde for at opnå styrke og en stærk position på markedet,” udtrykker han afsluttende.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Deleøkonomi er nået til smykkeverdenen

Top