Cook With A Local vil bringe mennesker sammen over mad

Cook With a Local Trendsonline

Deleøkonomi og sociale initiativer vinder hastigt frem for tiden. Alle, der søger efter anderledes og mere autentiske oplevelser, har efterhånden kronede dage. En af de nye stjerner på startuphimlen er den sociale platform for mad Cook With A Local.

Cook With a Local er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne kan udbyde madevents og hygge til dem, der søger oplevelser inden for madens sociale rammer. Det danske startup stiler efter at være en kombination af AirBnB for madoplevelser og couchsurfing for sociale relationer.

“Gæsterne køber unikke og personlige oplevelser via vores platform, og vi skaber en unik social nærhed og relation mellem gæst og vært,” fortæller stifter i Cook With a Local, Inger Gislesen og peger på, at planen med platformen er at bringe folk tættere sammen og nedbryde grænser.

“Vi har fra starten ønsket at bidrage til en positiv social forskel. Vi ser vores virksomhed både som en platform, hvor man kan tjene penge og som et sted, der kan øge tolerancen mellem mennesker. Mens der samtidig er fokus på bæredygtig mad. Professionelle kokke og små madproducenter kan bruge vores platform til at promovere sig selv og deres produkter uden at skulle bruge en formue på markedsføring – og samtidig øge deres indtægt ved at afholde kursus. Amatørkokke i hele verden kan udbyde kurser og tjene penge. For nogle mennesker vil dette give dem muligheden for at blive micro-iværksættere og skabe et bedre liv for dem selv og deres familie,” smiler Inger.

Cook With a Local Trendsonline

Gennem maden – både det at spise og kokkerere den – kan kulturer mødes, uddyber Inger Gislesen, og på den måde kan relationer opbygges på tværs af landegrænser. Samtidigt med at de deltagende får nogle unikke madoplevelser.

Startuppet har til huse i kontorfællesskabet KPH Projects, som netop har fokus på virksomheder, der ønsker at bidrage med en positiv forskel, og som har et socialt, kulturelt eller miljømæssig fokus. Cook With A Local er stolte over at være en del af det fællesskab. Startuppets mål er nemlig at skabe et alternativ til de klassiske turistfælder og give mennesker nogle gode oplevelser.

Platformen er ikke kun indrettet til det sociale aspekt – startuppet mener nemlig også, at der er gode muligheder for de forretningsdrivende.

“For peer-to-peer kokke giver vi en mulighed for at øge deres netværk og tjene penge. For professionelle giver vi mulighed til at tjene penge, markedsføre sig selv og deres produkt på en global platform. Og de får mulighed for at afprøve nye ting,” tilføjer Inger Gislesen.

Læs også: Tidligere CTO i Nemlig.com satser på urban farming i Nairobi

Fusionsmad i et baglokale

Inger Gislesen og Christopher Pilgrim startede Cook With A Local i 2013.  Ideen opstod efter en spontan og hyggelig aften i baglokalet til en grønthandler, hvor de lærte at kokkerere indehaverens specielle fusions-opskrift, der inkorporerede både europæiske og arabiske madlavningsprincipper. Det var en så mindeværdig aften for dem, at de fik ideen til startuppet.

Bag sig har Inger Gislesen en fortid med businessantropologi fra Københavns Universitet, og hun var i mange år i ledelsen og bestyrelsen af en stor norsk studentorganisation, ANSA, Association of Norwegian Students Abroad. Derudover har hun lang erfaring som administrator på et techforum. Med sig i teamet har hun Christopher Pilgrim, som er uddannet industri designer fra KADK, har en projektleder uddannelse, godt med salgserfaring – og som i mange år har drevet sin egen virksomhed Industrial Product Design, hvor han har flere freelancere tilknyttet.

Deres udvikler hedder  Karl Johan Ode. Han er uddannet datalog fra Lund Universitet og har ti års arbejdserfaring fra med-tech og mobil-industrien. Teamet bliver toppet af med deres fire praktikanter fra henholdsvis Danmark, USA og Taiwan, som står for markedsundersøgelser, sociale medier og crowdfunding.

Læs også: Bekæmper madspild fra lejlighed på Christianshavn

Læs også

Top