Tre vinkler på Virtual Reality

Virtual Reality-teknologien har nået hidtil uset momentum. Ifølge CB Insights har Augmented Reality og Virtual Reality startups rejst 658 millioner dollars i egenkapitalfinansiering sidste år, og Magic Leap fra Florida har sat en ny barre for finansiering, da de rejste 794 millioner dollars  i en funding-runde, kørt af Alibaba i februar 2016.

Skrevet af Lisa Mallner

Norden har en masse startups i denne niche, herunder islandske Breakroom, svenske Moggles, og danske Liquid Media. I februar 2016, åbnede verdens første Virtual Reality butik i København, og for nylig har VR-teknologi endda gjort sit indtog i modeugen i Sverige. Januars succesfulde VR hackathon i Bruxelles markerede den første VR-hackathon i Europa.

Som med enhver ny teknologi, har VR været genstand for heftig debat. Nedenfor er tre bekymringer om den ny teknologi, der er sikre på at være varme emner i i 2016.

1. Censur eller ikke censur

Vi er vant til at se ratings på film og videospil, men traditionel vejledning vil skulle revurderes når det kommer til VR. Det er stadig til debat, hvor meget VR-teknologiens effekter påvirker brugerne. At spille voldelige videospil er én ting, men at spille et voldeligt videospil i medrivende VR-omgivelser er en helt anden oplevelse.  Niveauet af inddragelse i VR, handler om hvor meget brugeren fordyber sig i indholdet af VR-præsentationen og hvor meget indholdet potentielt kan påvirke folks hjerner på nye måder.

Efterhånden som lovgivere begynder at forstå de potentielle virkninger VR kan have, vil der være behov for at revurdere, hvor grænserne bliver sat.

Sune Nygaard Amtoft, medstifter og designer på Liquid Media, siger, at fordybende effekter skal undersøges meget nøjere, før eventuelle regler er indstillet.

“Som det er lige nu , tror jeg ikke, der er tilstrækkelige data til virkelig at forstå forskellen, for at være i stand til at genskabe et ratingsystem. Der er en formodning om, at niveauet af fordybelse er blevet større, men der er ingen reelle data til at bakke det op, “siger han.

2. Afvigende brug

Der vil altid være et marked for folk, der forsøger at genskabe deres mærkeligste fantasier, og VR er ingen undtagelse. The Memo har for nyligt rapporteret på stigningen af VR i sexindustrien. Spørgsmålet er om, der er noget, der skal væk??

Juan Bossicard, medstifter af EUVR, mener, der allerede er en masse afvigende mennesker, der bruger VR-teknologier. “Er det frit for alle? Når nogen producerer ulovligt indhold, hvordan skal det så håndteres? Og det er ikke et spørgsmål om “hvis”, men “når”, “siger han.

Juan påpeger en af ​​VR’s mere foruroligende muligheder: børnepornografi. Teknisk set er ingen kommet til skade, men der er ingen tvivl om, at indholdet er ulovligt.

“Hvis reglerne skal gælde for alle, hvad så? Du er nødt til at have en juridisk enhed til en 3-d model [af et barn]. Hvordan skal man lovgive det? Der eksisterer slet ikke noget, der bare minder om det. ”

“Som det bliver mere og mere brugervenligt, vil folk være nødt til at stille disse spørgsmål,” siger Juan, og tilføjer, “Hvis der er penge at tjene, vil folk altid være flere skridt foran reguleringen.”

3. Virksomhedernes agenda

VR-teknologi bliver bygget op fra bunden. Mens hardware ligesom Oculus Rift og HTC Vive styrer i medierne, så er det ildsjælene og hobbyfolkene, der gør VR til en realitet.

Det betyder, at VR bliver udviklet fra to sider: højteknologiske virksomheder og garage hobbyfolk. Begge vil kæmpe for at forme fremtiden for deres teknologi, men for øjeblikket er det de store virksomheder, der har den berømte plads ved lovgivningsbordet.

Og virksomhederne er drevet af egen interesse. “De arbejder for sig selv” siger Juan Bossicard.

Mange frygter at virksomhederne vil være dem, der sætter dagsordenen, og ende med at forhindre væksten af ​​innovation. Forretningslivets interesser kan ende med at trumfe de mindre aktører, som måske har bedre ideer.

Men nogle ser det som et simpelt spørgsmål om konkurrencefordele.

“Indhold er konge – eller faktisk er det den, der har den bedste sociale platform til at understøtte samspillet om indhold, som vinder,” siger Theis Madsen, der organiserer VR meetups i København.

Læs også

Top