Kahoot!: Derfor er det vigtigt at vise flaget ved SXSW

SXSW, Kahoot!, South by Southwest

Danske startups er ikke at finde til dette års South by Southwest. Men der er masser at tage med sig fra sådan en festival. Det mener stifteren af den norske succes Kahoot!

South by Southwest løber i disse dage af stablen i Austin, Texas. Det er en festival med musik, film og teknologi. Især den sidste del er interessant for små og nystartede virksomheder i hele verden. Det form for eksponering har norske Kahoot! nydt godt af, siden platformen blev lanceret i 2013.

”Internationale konferencer er den bedste måde at møde folk på, der kan blive ambassadører for dig. Folk, der kommer til South by Southwest, har indflydelse i deres nærsamfund både på et socialt og professionelt plan. De kan hjælpe dig med at sprede ordet. Her er også en god chance for at møde investorer og få feedback på dit produkt og din forretning,” fortæller Kahoot! CEO, Johan Brand.

Dengang teamet bag Kahoot! deltog i SXSW for første gang, var det da heller ikke for bare at nyde musikken og lade sig inspirere. De havde en slagplan. En businessplan.

“South by Souhwest er en konference, hvis du bruger den i forretningsøjemed og ikke som afslapning. Du kan have meningsfulde samtaler med alle de vigtigste interessenter fra VCs til CEOs i de store firmaer og alt indimellem. Vi har jævnligt møder med ligesindende fra Disney og Google, men også med mindre virksomheder, som vi deler erfaringer med,” fortæller Johan Brand.

Læs også: Hvor er Danmark ved South by Southwest

Det handler om netværk

I år underviser Kahoot! tre masterclasses til SXSW foruden at deltage i Oslo Lounge og stå for en række Show & Tell sessioner. Danmark er som bekendt ikke stærkt repræsenteret i år – sidste år var SCALEit af sted med seks danske virksomheder som del i den nordiske delegation – og det kan betyde at Danmark i år potentielt går glip af nogle gode erfaringer og netværksmuligheder.

“Det at tage på konference handler først og fremmest om netværk. Det at møde både de lokale og andre startups og få et andet perspektiv på den del af økosystemet,” siger Christian Vinther, Innovation Adviser hos SCALEit og Innovation Center Danmark.

I år har Christian Vinther og SCALEit været til LAUNCH Conference i stedet for SXSW. De har altså ikke fravalgt netværksmulighederne i Austin, de har bare haft andre prioriterer, hvor SCALEits initiativer passede bedre ind. For det er en del af spillet, at komme ud og vise flaget, som iværksætter og startup. Men det skal være til de aktiviteter, der er mest relevante for virksomheden.

Det mener også Johan Brand. Kahoot! er ifølge ham den perfekte SXSW-virksomhed, og Kahoot! var da også finalist i SXSWedu 2013 Launch før de havde lanceret en offentlig beta-version.

“Kahoot! passer ind i alle aspekter af festivalen fra edu til gaming, da vi er en læringsplatform baseret på social leg. Vi har også musik og video som en del af oplevelsen, så vi ender med at være en del af alt, hvad SXSW handler om,” siger han.

Skrevet af

Læs også

Top