Arkiver

E-handelGuideNyheder

Brug e-mailen som marketingsredskab

e-mailmarketing Trendsonline

Nettet er en vigtig faktor i forhold til marketing. Men det kan også være svært at fange- og ikke mindst fastholde- forbrugernes opmærksomhed. Derfor er der nu et øget fokus på mulighederne med emailmarketing. Amillionmails er et af de startups, der tilbyder en ny måde at benytte emailen til at nå ud til målgruppen.

Amillionmails er en marketing-platform, der hjælper brugerne med at booste deres marketing via emails. Som de forklarer, så er det ofte kun en brøkdel af brugerne, der reagerer og derved genererer et salg, via traditionel online marketing. Emailmarketing giver mulighed for at holde kontakt til potentielle kunder og gøre dem opmærksomme på eventuelle tilbud.

Ifølge dem selv, tilbyder de et nyt og anderledes koncept i tre trin. Klassisk online marketing, engagement marketing og endelig emailmarketing. Det forstås på den måde, at de starter med traditionelle banner-reklamer, som leder videre til engagement marketing-trinnet, der ofte består af en konkurrence eller tilbud, der derfra medfører opskrivning til nyhedsbrev. På den måde kan en virksomhed nå ud til alle, der har udvist en større eller mindre interesse i deres produkt eller koncept.

Det smarte ved emailmarketing, forklarer Anders Rasmussen, partner i Amillionmails, er at man som virksomhed kan segmentere sin marketing ud fra parametre som alder, køn, geografisk placering og lignende faktorer. Deres tal peger på, at en virksomhed kan spare op til 62 procent af marketingomkostningerne, ved at fokusere på emailmarketing.

Ifølge Amillionmails egne tal kører en kunde typisk en til tre kampagner på et år og har en genbookingrate på omkring 70-80 procent. Som det ser ud nu, kører de omkring 20-40 aktive kampagner på en gang. Anders Rasmussen fortæller desuden, at de har arbejdet med omkring 80 forskellige brands, siden virksomheden startede- alt fra Q8, Wolford, Clinique til Opel. De har også en del trafik fra rejsebranchen. Faktisk står rejsebranchen for omring 40-50 procent, mens detailhandlen kommer lige bagefter. Det er dog forskellige ting, de to brancher søger efter.

“Rejsebranchen vil sælge ferie, og detailbranchen vil gerne digitaliseres og have folk til at åbne deres tilbudsavis,” fortæller Anders Rasmussen.

“De store kunder vil have en færdig løsning”

Oprindeligt var ideen at bygge en platform, hvor kunderne selv kunne opbygge deres egen platform,  så de havde kontrol med alle aspekterne. Men det stod hurtigt klart, at det ikke var det, de store kunder ønskede.

”Da vi startede var ideen at bygge en ‘do-it-yourself’ platform, men vi fandt ud af, at vores største kunder faktisk ikke ville gøre det selv. De store virksomheder var interesserede, men ville have det customized,” fortæller Jakob Lund Johansen, partner i Amillionmails.

Derfor har virksomheden udviklet sig fra at være meget fokuseret på teknologi og til at være mere konsulentbaseret. Anders fortæller, at kerneproduktet faktisk er helt op til 80 procent konsulentdrevet.

“Ambitionen er at løse problemerne for kunden,” fortæller Jakob Lund Johansen og uddyber, “verdensherredømmet opnår du kun, hvis du er god til at løse problemerne for en masse kunder.”

Dette understøttes af den måde, de har opbygget platformen på. De har nemlig opbygget den ved at samle forskellige systemer på en API, så de har undgået at skulle kode det hele fra bunden. De mener nemlig, at det er vigtigt at holde konceptet enkelt. Derfor har de heller ikke en masse eksterne bureauer indover- de engagerer et telemarketingbureau til mødebooking, men ellers holder de det enkelt og tilgængeligt.

”Vi er et bureau med teknologi. Et traditionelt bureau har mange konsulenter. Vi leverer en marketing kampagne, der er billigere, fordi vi har standardiseret det gennem vores teknologi,” forklarer Jakob Lund Johansen.

Amillionmails henvender sig overvejende til “business-to-customer” virksomheder, da de oplever, at det er de virksomheder, der arbejder mest seriøst med deres nyhedsbreve.

“Vi bruger ikke energi på at fortælle kunderne, at de bør investere i nyhedsbreve – det gør de allerede,” tilføjer han.

Skriv et svar