Copenhagen Capacity: “Det er en udfordring, at Danmark ikke er kendt som en international karriere-destination”

Internationale Teams Danmark Trendsonline

Der er brug for flere internationale talenter, virksomheder og investorer i Danmark. Her fortæller Nikolaj Lubanski fra Copenhagen Capacity, hvordan de arbejder for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft – og hvorfor det er nødvendigt.

Copenhagen Capacity arbejder for at tiltrække virksomheder, talent og investorer til Danmark – og særligt til København. De samarbejder med store og små virksomheder for at afdække, hvor der specifikt mangler kompetencer i Danmark. Hvad er der efterspørgsel på fra virksomhedernes side, og hvor har de netop nu åbne jobs, der kan besættes med internationale specialister?

“Det er en udfordring i Danmark, at vi ikke er kendt som en international karriere-destination. Vi er kendt som et grønt land, for nordisk madkultur, som et socialt ansvarligt land. Vi er derimod ikke kendt som et finanscentrum som London eller for at være et kulturelt centrum som New York,” udtaler Director Talent Department i Copenhagen Capacity, Nikolaj Lubanski, og uddyber:

“Vi er nødt til at gøre noget omkring vores synlighed for at tiltrække flere udenlandske talenter, og det er noget, vi er nødt til at gøre sammen.”

Nikolaj Lubanski fremhæver, at store virksomheder kan virke som trækplaster for udenlandske talenter, og han peger på, at hvis vi skal understøtte små virksomheders evne til at rekruttere de specialister, de mangler, så skal vi vise de udenlandske medarbejdere, at Danmark har et bredt perspektiv og karrieresystem. Udenlandske medarbejdere er mere tilbøjelige til at vælge Danmark, hvis de kan se flere karrieremuligheder i samme område.

Store virksomheder som trækplaster

For udenlandske talenter kan det, ifølge Nikolaj Lubanski, være svært at få øje på en dansk startup virksomhed. Han mener, at det kræver en samlet indsats at tiltrække talent.

“Talenter får ikke øje på os. Billedet af Danmark og København skal gøres attraktivt ved en kombination af at udbrede kendskabet til det danske jobmarked, karrieresystemet og naturligvis til området som et godt sted at leve,” forklarer Nikolaj Lubanski, der på samme tid pointerer, at det er netop det Copenhagen Capacity er sat i verden for – at tiltrække internationale virksomheder, investeringer og talenter samt at markedsføre Danmark og København.

“Vi fortæller store virksomheder, udenlandske talenter og investorer, hvorfor de skal tage hertil i stedet for Stockholm eksempelvis,” siger han og fortsætter:

“Det er ikke nok længere bare at markedsføre Danmark og København som et grønt sted med god logistik. Vi skal være meget præcise i markedsføringen ved at eksemplificere, hvorfor netop de virksomheder eller de internationale specialister skal komme til Danmark.”

Det er hovedsagligt passive jobsøgere – altså mennesker der allerede er i job – Copenhagen Capacity søger at ramme på de journals eller sites, som de passive jobsøgere alligevel bruger. De bruger målrettet marketing for at gøre opmærksom på, at der er en række spændende og helt konkrete jobs, der kunne være noget for de udenlandske talenter.

“Det kan være udfordrende for startup virksomheder at tiltrække internationale teams enkeltvis. Derfor giver det mening, at de går sammen med andre virksomheder for eksempel inden for samme branchen og markedsfører sig internationalt. Mange kender Lego, Novo Nordisk og Danfoss, men når man er en lille virksomhed, skal man slå sig sammen andre virksomheder for at få den samme opmærksomhed,” lyder rådet fra Nikolaj Lubanski.

Der er ikke nok kvalificeret arbejdskraft i Danmark

Årsagen, til at Copenhagen Capacity gør en indsats for at tiltrække udenlandske talenter, er, at der, ifølge dem, simpelthen ikke er nok uddannet arbejdskraft i Danmark inden for bestemte områder.

“Der er ikke er nok kvalificeret arbejdskraft – eksempler herpå er softwareudviklere, programmører og ingeniører. Hvis der var nok, og markedet selv klarede at dække efterspørgslen, så var der ingen grund til, at vi gik ind i det,” udtaler Nikolaj Lubanski og siger afslutningsvis:

“Så det vigtige er, at der samlet set er for få med de rigtige kompetencer, men virksomheder efterspørger også udenlandsk arbejdskraft af andre grunde. Det kan give en virksomhed en højere grad af innovation, og samarbejde med udenlandske medarbejdere kan give adgang til bestemte markeder. Vi har indimellem brug for nyt input, og det er her efterspørgslen på internationale kompetencer også opstår.”

Læs også: Investor: Danmark taber startupracet uden politisk opbakning

Læs også

Top