Luksusbaby.dk: Sådan håndterede vi vækst uden at gå på kompromis

Luksusbaby

Et sæt tvillinger og et ønske om en anderledes hverdag blev startskuddet til webshoppen luksusbaby.dk. En webshop, der blandt andet er blevet anerkendt som Årets Højdespringer. Men hvordan gik de fra idé til populær webshop i et stærkt konkurrencepræget marked?

Skrevet af: Mette Louise Skovsen

Luksusbaby.dk startede på den helt klassiske måde. Ann-Louise Christine Aasted blev gravid med tvillinger, og pludselig hang hverdagen ikke sammen mere. Der skulle ske noget nyt – men jobbet som butikschef elskede hun stadig. Efter grundig brainstorm og forberedelse blev luksusbaby.dk en realitet. Men det er ikke et grundlæggerpar, der er kommet sovende til opgaven.

Fra butikschef til iværksætter

Bag luksusbaby.dk står parret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær. Tanken om en webshop spirede for alvor, da de fandt et markant hul i markedet: det var svært at finde børnetøj i lækre og eksklusive mærker. Her blev det afgørende Ann Louises sans for mode og at finde de helt rigtige varer, som var efterspurgt af kunderne. Men det hele startede med en strategi og en tanke om aldrig at gå på kompromis med kundernes ønsker.

”Shoppen blev lavet ud fra et behov og ikke så meget med salg for øje. Denne ærlighed og troværdighed skinner stadig igennem den dag i dag. Siden har vi af naturlige årsager lyttet meget til vores kunder, og ud fra et samspil mellem egne og deres behov, så har siden fået det indhold, den har idag,” fortæller Morten Grabowski Kjær.

Strategien var et vigtigt holdepunkt, der har givet afkast. Webshoppen har nemlig nået stor anerkendelse igennem sine leveår og kan både bryste sig af titlen som Årets Højdespringer ved Dandomain og en 2. plads som årets webshop inden for børnetøj. Titlen kom efter kun kort tid i branchen.

Igennem trængsler og hårdt arbejde til succes

Opskriften på en succesfuld webshop er dog ikke så ligetil. Det er ikke et regnestykke, man kan sætte bestemte værdier i. Men for luksusbaby.dk har der været bestemte aspekter, der har været helt afgørende for den endelige succes:

”Vi forsøger ikke at gøre som andre, men følger meget det, vi selv tror på og kan stå inde for. Når man ånder og lever for et projekt, så tror jeg, kunderne mærker det. Også når klokken er 22.00 en søndag, og en kunde mangler hjælp, så lader vi os gerne forstyrre.”

Vejen til en succesfuld webshop har dog ikke været uden udfordringer og bump på vejen. Især har det været en udfordring at kunne følge med efterspørgslen uden at gå på kompromis med service og kontakten til kunderne:

”Enten kan man leve dette lidt specielle liv, ellers kan man ikke. Alle kan i starten holde fokus, men jeg tror ikke, mange kan fortsætte ad samme spor. Det kræver noget helt specielt, og jeg har stor respekt for samtlige, der forsøger sig.”

Gode råd til andre, der drømmer om en succesfuld webshop

Er du i gang med at opbygge din egen webshop, kan det være svært at finde sin strategi – og at føre den ud i livet og opnå succes. Her giver en af grundlæggerne bag luksusbaby.dk tre kontante råd til, hvordan du kommer videre:

1) Lav grundig research inden for dit område og vent med at lancere, indtil alt er på plads. Selv de mindste ting kan få en central rolle senere.

2) Afsæt tid. Uanset idé og hvor godt, det hele virker, så kræver alle ideér rigtig mange timers arbejde. Alle ugens dage inklusiv weekender og ferier. Jeg har endnu ikke haft en fridag, siden vi startede.

3) Selvom det går godt – så kræver det stor disciplin at vedligeholde og passe på sin virksomhed. Så driv den med respekt og sørg for at have begge ben plantet godt i jorden.

Desuden nævner han, at de i arbejdet med luksusbaby.dk har fokuseret på at undgå de oplagte faldgruber og være opmærksom på altid at købe klogt og eftertænksomt ind, så sortimentet passer sammen. Desuden lægger han vægt på vigtigheden af at tro på sit koncept og finde de rigtige samarbejdspartnere.

Skrevet af

Læs også

Top