Vil danskerne ikke sælge til Tyskland?

Clearhaus var i starten af marts til Tysklands største e-handelsmesse – Internet World, Die Ecommerce Messe. Der var flere indflydelsesrige tyske virksomheder repræsenteret både inden for Fintech, Content Marketing, PR og Ecommerce.

Konferencen gav et dybere indblik i Tyskland og regionens markedsstørrelse og hvilke digitale muligheder, der fremadrettet vil gøre sig gældende. Men alligevel var Clearhaus eneste danske virksomhed, der var med over grænsen.

For nyligt opgjorde EU en ny analyse, hvor FDIH gjorde opmærksom på et faldende digitalt Danmark og manglen på digitale trendsættere. Danskerne skal til at se udover egne landegrænser, og uddannes mere inden for Ecommerce og digital forretningsudvikling. Som land rammer vi en skuffende 14. plads – hvilket burde få danske webshop til at se nærmere på det internationale potentiale.

Derfor ville det være nærliggende, at se nærmere på Tyskland, der i forvejen er Danmarks største eksportmarked. Tyskland har et befolkningstal på mere end 80 millioner mennesker og en kultur, der er relativt lig vores egen. Alligevel er danske e-handelsløsninger ikke repræsenteret eller synlige til konferencer i vores naboland. Dette har givet anledning til flere spørgsmål hos den danske indløser-virksomhed Clearhaus.

”Jeg tror den danske Ecommerce-branche overser værdien og potentialet i det tyske marked. Jeg ser, at flere og flere virksomheder direkte henvender sig til England og USA og overser det tyske marked,” fortæller Claus Christensen, CEO og stifter Clearhaus.

Har vi glemt Tyskland?

Tyskland er som os selv en del af EU-samarbejdet, men alligevel adskiller Tyskland sig betydeligt fra vores eget hjemmemarked. Begrundelsen kan være, at landets størrelse og befolkningstal let kan virke uoverskueligt. Men måske danske webshop-ejere og virksomheder har holdt sig tilbage, grundet uvidenhed om markedet eller fordi Tyskland hidtil har været kendt som et ”cash land” – hvor folk betaler med kontanter?

”Jeg ser en stigende tendens til, at tyskerne bevæger sig væk fra kontanterne. Det sker i takt med ny EU-lovgivning, der har sat loft på gebyrsatserne på kreditkortet, og dermed gjort kortbetalinger billige og attraktive sammenlignet med andre betalingsmetoder” uddyber Claus Christensen, CEO og stifter Clearhaus.

Gebyrer i niveauet 3-5% af transaktionsværdien har været normalt, og derfor har det i Tyskland været populært at anvende alternative betalingsløsninger og fakturaer.

Denne barriere er nu nedbrudt, og det åbner op, for et nyt online markedspoteniale i Tyskland – hvilket leder tilbage til, Danmarks udeblivelse fra internationale konferencer.

Tysklands udvikling kan sammenlignes med, udviklingen vi har set inden for udenlandstelefoni og dataroaming. Førhen var det nærmest umuligt, at anvende sin smartphone i udlandet, fordi det kostede 30 kr. af modtage en e-mail og flere kroner at foretage opkald. I dag har markedet ændret sig og priserne på udenlandsdata og telefoni er ikke længere, så langt fra vores egne. Det er en digital udvikling og efterspørgsel, der har bidraget til denne udvikling og det samme vil vi nu se i Tyskland i den finansielle verden.

Afsæt dine varer til tyskerne

Claus Christensen fra Clearhaus, har givet os et indblik i, hvorfor det tyske marked er interessant og hvad man bør være opmærksom på, hvis man vil sælge til tyskerne.

  1. Oversæt din webshop eller website til tysk og angiv priser i euro.
  2. Besøg tyskerne: Det kræver personlig dialog og kendskab at samarbejde og sælge til tyskerne. Det handler i høj grad om tillid.
  3. Sørg for at understøtte Visa og MasterCard-betalinger.
  4. De fleste tyskere har et såkaldt EC-kort. EC-kort kan sammenlignes med et Visa-dankort, der kan anvendes internationalt. EC-kortet er co-branded med Maestro, der håndteres af MasterCard.

Læs også: Danske webshops udnytter ikke det internationale potentiale

”Vi har fået en hel masse interessante leads og nye partnerskaber med hjem fra Tyskland – på baggrund af vores fysiske fremmøde. Hos Clearhaus vil vi ind på det tyske marked, og være en del af den nye bølge. Vi vil se i Tyskland inden for Ecommerce og betaling,” afslutter Claus Christensen, CEO og stifter Clearhaus.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. mick@damfrederiksen.dk'Mick said:

    Tak for en rigtig spændene artikel. Jeg må da indrømme at jeg har Tyskland i mine tanker, når jeg starter nyt projekt op. Men jeg har dog ikke gjordt mig større overvejelser om det endnu. Men denne artikel bekræfter jo bare den ide.

    Generelt er vi bare ikke gode nok i DK, og dem der sidder inde på borgen er ikke gode nok, til at se mulighederne. Når man snakker grænsehandel, virker det mest til, at de stadigvæk tænker på øl og sadavand, købt lige på den anden side. Det er jo langt fra sådan virkeligheden er. i 2015 forgik 25-30 % af danskerne E-handels køb i udenlandske webshops. Hvis ikke de danske webshops bliver bedre til at hente pengene hjem igen, fra udenlandske kunder, så ser det sku sort ud.

    Måske der skulle sættes nogle penge af, til at opdrage og lære de danske shops hvordan de kommer over grænserne. Jeg ser dog de danske fragt priser, som et voldsomt problem, det er jo svine dyrt at sende en pakke til Tyskland. Så der er passer af udfordringer at se på.

    Men tak for en god og spændene artikel.

    Måske det kunne give en ide til en podcast serie om danske shops som har succes med at sælge uden for landens grænser? fx Skate pro.

Top