Sådan kommer du i gang med Google Adwords

Google Adwords er en videnskab for sig. Det giver dig mulighed for at øge sin synlighed online og øge dit investeringsafkast. Men hvordan sørger man for at få mest ud af den indsats, man lægger i det? Det giver Adwords-ekspert Johannes Helleland, partner i Conversio sit bud på her.

Hvis man som virksomhed ønsker at være mere synlig online, særligt i Googles søgeresultater, kommer man naturligvis ikke uden om Google AdWords, Googles online annonceringsplatform. Platformen gør det muligt at annoncere til de rette personer på det rette tidspunkt samtidig med, at ens annonce vises i det øjeblik, en kunde søger efter lige præcis dét produkt eller den serviceydelse, man som annoncør ønsker at være synlig på. Formår man derfor at bruge denne platform rigtig, kan Google AdWords give flere nye kunder i butikken, og dermed også øge omsætningen.

Det er dog ikke en selvfølge, at man tjener på Google AdWords, da ens kampagneindstillinger og -opsætning er altafgørende for, hvorledes ens Google AdWords er ”penge ud af vinduet” eller en afgørende indtægtskilde for ens forretning, understreger Johannes Helleland, partner og salgschef i e-handelsbureauet Conversio.

Hvordan fungerer Google AdWords?

Google AdWords fungerer på den måde, at man sætter en kampagne op i Google AdWords platformen. Kampagnen skal indeholde relevante annoncegrupper, søgeord og annoncetekster.

“Ens annonce vil så potentielt blive vist på Google sammen med relevante søgeresultater, såfremt det søgeord, man har tilføjet til sin kampagne matcher det søgeord, brugeren indtaster. Man betaler her kun, hvis kunden klikker på ens annonce, og ikke ved at den blot bliver vist på Google,” fortæller Johannes Helleland

Hvorvidt ens annonce egentlig bliver vist på Google afhænger dels af ens ”kvalitetsresultat”, men også den auktion Google igangsætter for at afgøre hvilken annoncørs annonce, der er mest relevant at vise i forhold den søgeterm, brugeren har indtastet i søgefeltet.

Derfor er det essentielt, at man skaber sammenhæng og relevans mellem alle ”niveauer” i AdWords-kampagnen, det vil sige søgeord, annoncer og landingsside (den side brugeren ”lander” på efter at have klikket på ens annonce), forklarer Johannes Helleland.

-Det er her kvalitetsresultatet kommer ind i billedet!

Det vigtige kvalitetsresultat

Kvalitetsresultatet, bedre kendt som ”Quality Score”, defineres af Google som:

”Et estimat for hvor relevant din annonce, søgeord og landingsside er for brugeren, der ser din annonce.”

Johannes Helleland forklarer, at kvalitetsresultatet skal forstås som Googles vurdering af hvor gode og relevante dine annoncer, søgeord og din landingsside er. Google lægger vægt på, hvordan ens relevans er mellem søgeord og ens annonce. Det er også vigtigt, at der er sammenhæng med og relevans for brugerens søgeterm.

“Det er altafgørende at have så højt et kvalitetsresultat som muligt, da Google i så fald vurderer sammenhængen mellem søgeord, annoncetekst og landingsside som høj; jo større sammenhæng og relevans, desto højere kvalitetsresultat. Det høje kvalitetsresultat kan desuden påvirke bundlinjen positivt. Derfor er det essentielt at have et så højt gennemsnitligt kvalitetsresultat som muligt,” understreger han.

For at opnå et højt kvalitetsresultat, skal man sørge for at:

  • Ens søgeord og annoncer er direkte relaterede til både den søgeterm som brugeren indtaster OG indholdet på ens landingsside.
  • Landingssiden matcher dét, man annoncerer med i sin annoncetekst.

Inden for de sidste par år har annonceudvidelser fået større og større indflydelse på ens samlede kvalitetsresultat, særligt med den seneste opdatering fra Google. Den betyder nemlig, at man ikke længere kan se annoncer i højre side af søgeresultaterne på desktop søgninger. Så derfor har annoncører på Google kun 3-4 positioner at kæmpe om, hvorfor man godt kan regne ud at annonceudvidelsernes betydning for din annonces synlighed er større end nogensinde før.

“-Og så kan jeg jo anbefale, at man går ind og får lavet en gratis analyse af din Adwords-konto hos os, så du kan finde ud af om din kampagne giver tilstrækkeligt afkast,” slutter Johannes Helleland, med et glimt i øjet.

Læs også

Top