Artboost: “Vi giver en subtil ‘skråt-op’ til kunstverdenen”

artboost2

Artboost er et dansk startup, placeret i Founders House på Island Brygge. Deres mål er at vende op og ned på kunstverden, fjerne aristokratiet og indføre demokratiet.

Artboost fungerer som en markedsplads for kunstnere. Men det er også en social platform, hvor kunstnere og potentielle kunder kan interagere over kunsten. Platformen fungerer på den måde, at kunstnerne selv opretter en profil og derved en slags online galleri over deres arbejde. Kunstnerne administrerer selv deres side, således at hvert kunstnergalleri opererer selvstændigt.

Mikkel Steen, som er medstifter af Artboost, sammenligner konceptet med Ebay- kunstnerne og kunderne interagerer selvstændigt, via Artboost, men stadig uafhængigt. Princippet er, at løfte i flok. På den måde at kunstnerne og kunderne er sammen om at udvikle kunsten og folkene bag.

“Visionen er at demokratisere kunsten, at give kunstnerne en stemme,” uddyber Mikkel Steen.

Kunst er ikke kun for eksperterne

Ifølge Mikkel Steen har den traditionelle kunstverden en tendens til at være aristokratisk og kunstner-orienteret, hvorimod Artboost er kunde-orienteret og bygger på konceptet om, at deres brugere selv bestemmer, hvad kunst er. Det giver kunstnerne en åben scene at eksponere sig på, uden at skulle bedømmes af et panel af eksperter. Et af problemerne med eksponering for de spirende kunstnere er, at kunstverdenen kan være svær at komme ind i, fortæller Mikkel Steen.

“For at få lov til at udstille, skal du helst allerede være et navn og du bliver kun et navn, ved at udstille,” siger han.

Og det er det, Artboost hjælper dem med. Artboost giver de uopdagede kunstnere et springbræt, der samtidigt fungerer som en slags galleri-skabelon, fortæller han. For de fleste kunstnere ved ikke nødvendigvis, hvordan man markedsfører sig og har derfor svært ved at blive eksponeret, tilføjer han.

“Og det er fint, kunstnerne skal fokusere på det, de er gode til, nemlig kunst, så klarer vi det andet. Det er med at gøre, det man er god til- jeg kan for eksempel knap nok tegne en pindemand, men jeg har styr på forretningsdelen,” fortæller Mikkel Steen og tilføjer,

“-Tag Hornsleth for eksempel, han er en marketing-guy, hans ting er ikke nødvendigvis hamrende unikke, men han ved, hvordan man markedsfører sig.”

For Artboost handler det også om social innovation. Det handler om at give en stemme til dem, der ikke havde nogen før, fortæller Mikkel Steen. Men det handler også om at skabe værdi, på flere måder. Eksempelvis hjælper Artboost kunstnerne med at finde købere til eksempelvis deres print, så kunstnerne ikke risikerer at brænde inde med print for flere tusinde kroner. Printene bliver lavet, når der er købere til dem. På den måde hjælper de kunstnerne med at holde udgifterne nede og motivationen oppe.

“Vi har kunstnere, der nu rent faktisk kan leve af det, de gør. Det kunne de ikke før,” fortæller han.

Vend kunsten på hovedet

Visionen for Artboost er, at vende hele kunstverden på hovedet- og ikke mindst kunstforståelsen. Startuppet bygger på stifternes egen opfattelse af kunstverden og hvor lukket den virker. Mikkel Steen nævner Ikeas masseproducerede print som et eksempel- mange føler sig intimideret af tanken om at gå ind i et galleri og snakke kunst, når de ikke har nogen specifik viden om det, så derfor ender mange med de her typebilleder, fortæller han, og det vil de gerne lave om på. Det gør de blandt andet ved at arrangere forskellige små events, senest lejede de sig eksempelvist ind i Galleri Bredgade 22.

“Det var sådan lidt en subtil skråt-op til kunstverden”, fortæller Mikkel Steen.

En stor del af Bredgade i Indre By København, er fyldt med fine dyre gallerier, uddyber han, derfor var det ukonventionelt at indtage et så veletableret galleri og så sælge kunst, der rent prismæssigt var milevidt fra de omkringliggende gallerier.

Men generelt forsøger de altid at forny sig selv og hele tiden søge nye veje og nye måder at udvikle sig på, fortæller Mikkel Steen.

Vil ikke være en niche

Artboost har et koncept, de kalder Artstarter. Konceptet skal kickstarte kunstnerne ved at hjælpe salget i gang. Den udvalgte kunstner har eksempelvist et værk til 5.000 kroner, forklarer Mikkel Steen, det er ikke nødvendigvis så mange, der har råd til det, så derfor laver Artstarter en “limited edition” af deres værk- eksempelvis et print, som kan laves billigere og derfor er noget, som flere folk har råd til.

På den måde får kunstneren sine værker ud og folk får noget kunst til væggene, som de ellers ikke ville have haft råd til. Dermed er både kunstneren og køberen med til at eksponere kunsten. Derudover tager Artstarter sig af alt med promovering og distribution at gøre, så kunstneren egentlig bare skal koncentrere sig om at skabe noget lækkert kunst, afslutter Mikkel Steen.

Generelt er målet at få opbygget et økosystem omkring kunst og Artboost, sådan at det åbner op for, at konceptet kan vokse. En af de aflæggere, der er udvokset fra Artboost er Artboost News– det er en selvstændig entitet i synergi med Artboost. Det er frivillige skribenter, der skriver uafhængigt af Artboost og emnerne er kunsthistorie, tips til selv at komme i gang med kunst eller udvikle den eksisterende.

Ifølge Mikkel Steen er Artboost News den side, der skal inspirere og udvikle kunsten og interessen for samme, men den arbejder også i synergi med Artboost, således at kunderne fra Artboost eksempelvis kan lære mere om teknikken, der er brugt i deres udvalgte værk og kunstnere kan udvikle sig via Artboost News, til de føler sig klar til at oprette galleri på Artboost.

Nytænkningen går videre end bare Artstarter og Artboost News. Artboost arbejder nemlig også på en anbefalingsalgoritme, fortæller Mikkel Steen. Ligesom man kender fra Netflix og Spotify, er planen nemlig, at Artboost vil kunne lære af kundens adfærdsmønstre og dermed anbefale potentielt interessante kunstnere. Det bygger igen på ideen om, at kunst skal være tilgængeligt for alle, uden at man behøver at researche sig til en mindre uddannelse, bare fordi man gerne vil have noget lækkert på væggene.

Det er nemlig det, der er grundpillen i Artboost- at kunsten er for alle. Hos Artboost mener de, at forståelsen for kunst er med til at udvikle forståelsen for både kultur og samfund. Og det vil de gerne være med til at udbrede. De vil demokratisere kunsten. De vil væk fra det aristokratiske niche-princip.

“Vi har jo fået meget høvl fra flere sider, for ikke at være nicheorienterede nok, men det er jo nemlig det, vi gerne vil væk fra. Vi vil helt med vilje ikke være en niche,” afrunder Mikkel Steen.

Læs også

Top