Danske Bank: Sådan er det at samarbejde med startups

Danske Bank Samarbejde Trendsonline

Det kan være udfordrende at samarbejde med store corporate virksomheder – men det kan også være udfordrende at arbejde sammen med startup virksomheder. Head of Business Innovation i Danske Bank, Klavs Hjort, fortæller om deres samarbejde med virksomhedsfabrikken Rainmaking – og hvilke udfordringer og gevinster det giver dem.

I marts 2016 offentliggjorde Rainmaking og Danske Bank deres ny matchmaking-service til startup virksomheder og investorer, der skal hjælpe begge parter til at finde de rette samarbejdspartnere. Servicen bliver stillet gratis til rådighed for alle startup virksomheder gennem online platformen The Hub.dk. Platformen er sat i verden for at hjælpe startups og vækstvirksomheder med at accelerere deres vækst. Konceptet har flere fokuspunkter – herunder rekruttering og matchmaking mellem startups og investorer.

“Vi ville gerne hjælpe med at løse nogle af de udfordringer, som forhindrer startups i at vækste. For at sikre den fornødne indsigt i startup-segmentet skulle vi derfor finde en partner i startupmiljøet. Ved et tilfælde fik vi kontakt til Rainmaking, der gav os et super professionelt oplæg. Det har været en meget hurtig og effektiv proces fra vi mødtes til samarbejdet kom i gang,” fortæller Head of Business Innovation i Danske Bank, Klavs Hjort.

Der er tre årsager til Danske Banks engagement i startupmiljøet, forklarer Klavs Hjort.

  1. De tror på, at startups kan hjælpe dem som corporate virksomhed med at få en ny kultur omkring deres arbejds- og beslutningsprocesser, så de bliver hurtigere og mere agile.
  2. Startups kan inspirere dem til at skabe bedre løsninger til deres kunder.
  3. Nogle startups skalerer ganske hurtigt, og derfor kan de være interessante som fremtidige kunder. Så Danske Bank prøver at hjælpe startups, mens de er små – i håb om at de så har større motivation for at blive kunder på lang sigt.

“Vi har også interesse i at hjælpe Danmark med at vækste, og vi vil gerne hjælpe virksomheder til at vokse sig store. Det er vores ansvar som en stor bank i Danmark,” siger Klavs Hjort.

Læs også: The Hub lancerer matchmaking service for startups og investorer

Inspirerende at samarbejde med startups

Klavs Hjort fortæller, at det har været mega inspirerende at arbejde sammen med Rainmaking. De arbejder, ifølge ham, på en anden måde og er meget bedre til lynhurtigt at få testet deres tanker hos målgruppen.

“På den måde finder de lynhurtigt ud af, om det de er ved at skabe har en relevans. Det kan man jo faktisk sige generelt om startups – det er en del af måden, de fleste startups arbejder på. Det går langt hurtigere end i store corporate virksomheder, hvor beslutningsprocessen kan være lang,” konstaterer Klavs Hjort og uddyber:

“Der er ikke ligeså mange stakeholders i startups. Og det er på en eller anden måde lidt befriende at opleve. Den måde, de arbejder på, er netop den kultur, som vi ønsker at lære at kende – den hurtige proces.”

Den hurtige udvikling, og at samarbejdet med Rainmaking er så anderledes end alt, banken tidligere har gjort, er meget motiverende for Klavs Hjort:

“Det er spændende at arbejde med nogen, der udfordrer måden vi gør tingene på. Rainmaking møder os med helt anderledes måder at tænke på. Det er ikke nok at sige, at vi vil være innovative – vi er nødt til at sætte handling bag ordene.”

Martin Bjergegaard, medstifter og partner i Rainmaking, fortæller om samarbejdet med Danske Bank, at det er en kæmpe fordel, at Danske Bank intet afkastkrav har på projeket – det betyder, at servicen kan vedblive at være gratis for startups og vækstvirksomheder.

“Vi oplever, at banken er parat til at udfordre deres normale arbejdsprocesser og tænke mere med udgangspunkt i brugernes behov end bankens produkter,” siger Martin Bjergegaard.

Rainmaking og Danske Bank har i samarbejde lavet et roadmap, og aftalen fortsætter fremover. TheHub.dk er et meget nyt projekt, og skal løbende optimeres, produceres content til og tilpasses efter feedback fra deres brugere og erfaringer.

“Jeg er kommet til at elske deadlines. Vi var nødt til at træffe beslutninger langt hurtigere end sædvanligt for at give Rainmaking optimale vilkår. I corporate virksomheder som vores flyttes deadlines ofte i forhold til det ene og det andet møde. Her var vi nødt til at træffe nogle beslutninger hurtigere end sædvanligt og fastholde vores aftalte deadlines,” siger Klavs Hjort afslutningsvis om at samarbejdet.

Læs også: Rainmaking: Corporates kan føles som et mangehovedet dyr

Læs også

Top