Lunar Way: ”Vi skal løfte oplevelsen af dagligdags banking”

Efter et langt tilløb har Lunar Way netop lanceret en beta-version af deres mobilbank-app, der skal tage konkurrencen op med de gamle banker.

Et team med erfaring i Fintech og en investering på ”et pænt millionbeløb” fra Seed Capital. Sådan lød opskriften, der skulle få nordeuropas første mobilbank Lunar Way på vingerne i efteråret 2015 og kickstarte væksten.

Kickstarten tog længere tid end beregnet, men nu er beta-versionen af den mobile bank endelig landet på telefonerne hos de første beta-brugere, som længe har stået på venteliste hos Lunar Way.

”Vi er nok tidsoptimister hernede – sådan er det i et startup. Ambitionsniveauet omkring design og funktionalitet har været højt, og samtidig har vi brugt meget tid på at få reguleringen på plads. Vi gør noget, som ingen har gjort før, og det betyder for eksempel, at Finanstilsynet skal finde ud af, hvilken kasse vi passer i,” forklarer Mark Dissing Bækgaard, Head of Marketing and Communication i Lunar Way.

Resultatet af anstrengelserne er en beta-app, der leverer en simpel bank-oplevelse i øjenhøjde med målgruppen – de 18-30 årige. Ifølge Lunar Way er der dog meget mere godt i vente.

Dagligdags banking i øjenhøjde

Lunar Way har modsat traditionelle banker ikke deres egen banklicens. Det betyder, at den konto man får, når man opretter sig hos Lunar Way, egentlig oprettes hos partnerbanken ”Københavns Andelskasse”.

Lunar Way tilbyder altså ikke revolutionerende bank-produkter, men satser i stedet på at skabe den bedst mulige brugeroplevelse for deres kernekunder.

”Lige nu, er det et tilbud til folk med simple bankbehov, men der vil komme flere muligheder til. Vi kommer ikke nødvendigvis med så mange tilbud, som nogle af de traditionelle banker, men til gengæld er vi skræddersyede til vores kunder. Vi kender målgruppen godt, og vi skal løfte oplevelsen af den dagligdags banking,” siger Mark Dissing Bækgaard.

Ifølge Mark handler det om, at rammer de 18-30-årige i øjenhøjde på både design, tone og funktionalitet – og det bærer deres beta-app i høj grad præg af.

Pris og service som konkurrenceparameter

På nuværende tidspunkt er det gratis at oprette en konto og få et MasterCard hos Lunar Way. Forretningsplanen er på længere sigt bygget op som en freemium-model, hvor man får grundpakken gratis, og så kan tilkøbe forskellige services.

Er Lunar Way så ikke bare et dyrt mellemled mellem banken og forbrugeren?

”Nej, for modsat de traditionelle banker er vores driftsomkostninger på et minimum, og det vil selvfølgelig afspejle sig i prisen. De traditionelle banker bruger en masse penge på at drive filialer, og dem har vi ingen af. Så når vi kommer til at tilbyde lån, skal det gerne være det billigste på markedet,” siger Mark Dissing Bækgaard.

Lunar Way skilter allerede med en række nye funktioner, så som at betale en regning ved bare at tage et billede af den. Funktionerne har til fælles, at de skal gøre de mest brugte funktioner i mobilbanken så gnidningsfri som muligt, og Lunar Way planlægger at rulle funktionerne ud i beta-fasen, inden appen bliver offentligt lanceret.

”Lige nu får vi en masse feedback fra brugerne, og vi vil gerne gøre appen så god som mulig før den går live. Vi skulle gerne være klar om 3-6 uger, men det afhænger samtidig af Finanstilsynet, som er ved at afgøre en principiel sag omkring vores model,” siger Mark Dissing Bækgaard.

Selvom appen knapt er lanceret i Danmark endnu, arbejder Lunar Way allerede på at få appen klar i Sverige og Norge til efteråret. Også her kommer de til at samarbejde med etablerede banker.

Lunar Way:
Stiftet: 2015
CEO: Ken Villum Klausen, som også var manden bag WallMob
Har hovedkontor i Århus med 20 ansatte
Investering: ”Et pænt millionbeløb” fra Seed Capital

Skrevet af

Læs også

Top