Mik Strøyberg fra Lemonsqueeze: Hjemmemarkedet eksisterer ikke rigtigt længere

Lemonsqueeze hjælper europæiske startups med at skalere ind på det amerikanske marked fra deres kontorer i Brooklyn. Nu vil selskabet selv ekspandere internationalt – blandt andet tilbage til stifter Mik Strøybergs hjemland, Danmark.

Af Lisa Mallner

Mens Norden er et af ​​de bedste steder i verden at starte en virksomhed, kæmper virksomhederne ofte med at skalere uden for deres hjemlands grænser. Lemonsqueeze, grundlagt af Mik Strøyberg i 2013, opstod for at fylde det massive hul i vidensdelingen, som europæiske virksomheder har kæmpet med, når de forsøgte at slå bule i det amerikanske marked.

Selskabet opnåede hurtigt succes, og har næsten ikke været i stand til at holde trit med efterspørgslen. Men grundlæggeren Mik Strøyberg er blevet stadig mere opmærksom på et anden videnshul. Et, der ofte bliver overset af konsulenter.

“I øjeblikket, hvis du vil udvide med en stor ekspansionsplan, går du til en konsulent – fordi du er klar til at vokse med det samme,” siger han.

“Men hvis du ikke ved, hvordan du skal udvide, er der ingen, du kan henvende dig til,” fortæller han.

Han henviser til en fase, som mange virksomheder i vækst står overfor. Hvordan kan du selv være sikker på, om du er klar til at udvide? Hvad skal være på plads? Hvilke målsætninger skal din virksomhed have nået? Hvad skal du være forberedt på?

Lemonsqueeze har ambitioner om at åbne kontorer rundt om i verden for at hjælpe virksomheder med disse spørgsmål.

“For at tilpasse sig et nyt marked, er der så mange funktioner, du har brug for at være opmærksom på,” forklarer han.

“Selv hvis du ikke skalerer i øjeblikket, ønsker vi, at du skal vide, hvad det kræver at skalere ind på markedet, så du har alt, hvad du behøver, når du er klar,” siger Mik Strøyberg.

“Readiness” kan betyde alt fra budgettering og back office-udvikling til det unikke i dit produkt på markedet.

Gå global eller gå hjem

For at nordiske virksomheder kan opnå  “unicorn”-status, er det vigtigt, at de skalerer uden for deres relativt små hjemmemarkeder, hurtigt.

“Ofte er virksomhederne startet på et sted, hvor markedet er for lille – og de vokser sig for store ekstremt hurtigt,” siger Mik Strøyberg.

Det er almindelig skik og brug i Norden for nystartede virksomheder at bruge deres hjemlande som en slags “test” marked, før de kaster sig ud i resten af ​​verden. Men som Mik Strøyberg forklarer, så er selve begrebet “hjemmemarkeder” tåget.

“Der er bare ét marked, og markedet er i hele verden. Det, vi oplever lige nu er, at flere og flere virksomheder skalerer ud af deres hjemmemarkeder, fordi hjemmemarkedet ikke rigtig eksisterer mere,”  forklarer han.

Et rejsebureau for virksomheder

Lemonsqueeze ønsker at skabe et rum, hvor alle kan gå ind og føle sig trygge  ved ærligt at forklare deres virksomhed – og få ekspertudtalelser om skalering.

“Ligesom et lokalt rejsebureau,” siger Mik Strøyberg, “men for virksomheder”.

I stedet for at tænke i ferieplaner, overvejer virksomheder deres fremtidige udvidelser. Lemonsqueeze har planer om at starte op i København i løbet af denne sommer, og er i øjeblikket i gang med at starte et asiatisk acceleratorprogram, for asiatiske virksomheder, der planlægger at flytte ind i EU eller USA.

Ved at bringe international ekspertise ind i det nordiske økosystem og videre, kan Lemonsqueeze hjælpe startup-økosystemet – og Norden –  med at nå nye og større højder.

“Vi gør noget for et større formål. Vi ønsker at sikre, at alle har tilstrækkelig rådgivning og et sted du kan gå hen og bare snakke og få nogle meninger og vurderinger, ” fortæller Mik Strøyberg.

Norden kan kun drage fordel af mere international ekspertise og interessen i Lemonsqueezes kontor i København er allerede enorm.

“Vi håber, at vi kan fortsætte med at forbedre vores økosystem, og ikke miste momentum,” slutter Mik Strøyberg.

Læs også

Top