CAPNOVA investerer 3,5 millioner i fødevare-startuppet Fooducer

Trendsonline Fooducer Fie Hansen-Hoeck Sanne Fehmerling Kristiansen

Capnova Invest Zealand og en privat investor har investeret 3,5 millioner kroner i fødevareportalen Fooducer. Det meddeler kapitalfonden i dag i en pressemeddelelse.

Fonden Capnova Invest Zealand og en mindre privat investor har netop investeret 3,5 millioner kroner i fødevare- og techvirksomheden Fooducer med målet om at digitalisere fødevarebranchen. Startuppet lancerede deres platform i efteråret 2014og har siden opdyrket medlemmer fra fire markeder i Norden. Investorerne er nu klar til at skrue yderligere op for udviklingen, så det bliver nemmere for hele fødevarebranchen at handle sammen.

”Fooducer er udviklet af yderst erfarne og innovative branchefolk inden for hver deres område, og tilsammen udgør de et stærkt team. Det er en konstellation, vi tror på. Samtidig opererer de i verdens største branche, og på et yderst interessant og hidtil uudnyttet marked. I Norden alene er der over 20.000 fødevareproducenter og leverandører, som alle gerne vil gøre mere forretning og spare tid og penge. Der er endnu ingen direkte konkurrerende B2B-spillere i branchen som kombinerer tidsbesparende arbejdsværktøjer med community-baserede funktionaliteter,” fremhæver Investment Manager hos Capnova, Tom Weidner, og peger på, at der allerede er stor interesse, også fra lande uden for Norden.

Fødevareproducenternes virtuelle showroom

Startuppet Fooducer forbinder hele fødevarebranchen på én platform. Medstifterne er Fie Hansen-Hoeck, som har 25 års erfaring fra detailindustrien, og Sanne Fehmerling Kristiansen, som har 12 års erfaring som producent. Med Fooducer har de det erklærede mål at gøre vejen mellem producenter, indkøbere og leverandører i fødevareindustrien kortere. Platformen tilbyder digitale løsninger, der letter arbejdsgange for producenter, grossister, fødevarenetværk, brancheforeningers medlemmer, og udenlandske producenter, der vil ind på det danske marked og danske producenter, der vil ses af aftagere i andre lande.

”Vi har mødt mange, der ikke lykkes, fordi fødevarebranchen er kompleks, intransparent og analog.  Der handles varer over grænser hele tiden, men købere og sælgere bruger i dag alt for meget spildtid på kommunikation og administrative processer, som Fooducer kan automatisere. Vi ser store muligheder i at gøre handlen mere simpel, hjælpe danske fødevareprocenter til øget eksport og samtidig bidrage til, at et større udbud af gode fødevarer fra ind- og udland kommer til alle fødevare-aftageres kendskab. Vi har allerede flere igangværende samarbejder med fødevarenetværk, brancheorganisationer, handelskamre og eksportråd. Det er vores ambition at være repræsenteret nordisk, europæisk og med tiden globalt, og det er vi glade for, at vi nu har fået nye penge til at forfølge,” siger Fie Hansen-Hoeck, CEO og medstifter.

Fooducer adskiller sig ved ikke at være en salgsplatform. Derimod hjælper den med at forenkle både administration, markedsføring og kommunikation. Planen er at samle alle interessenter i branchen, for at imødekomme behovet om at have mange samarbejdspartnere inden for rækkevidde. Det kunne være: Distributionsløsning, konsulentbistand, emballageudvikling og andre relevante serviceydelser til branchen, som tilbydes en plads på Fooducer med adgang til medlemmerne. Som noget særligt kan man også invitere sine kunder ind på portalen og dele relevant information.

For alle aftagere lige fra detailkæder, grossister, specialbutikker, storkøkkener til cafeer og restauranter er der gratis medlemskab. For fuldt medlemskab betaler producenter og virksomheder, der sælger fødevarer et årligt abonnement afhængig af virksomhedens størrelse. For et fast beløb kan de oprette et digitalt showroom med ubegrænset antal produkter, som kan opdateres, hvor og når de vil. I januar fik Fooducer også tilskudsmidler fra Innovationsfonden og i november vandt de European Food Venture Forum prisen.

Læs også

Top