Arkiver

NyhederSoftwareSpil

Unity Technologies og Disney skal skabe en moderne Junglebogen

Det danske startup Unity Technologies laver spil-teknologi og nu bliver teknologien så også brugt i film. Inspireret af filmen Avatar, skal den nye Junglebogen nemlig filmes i et stort set virtuelt miljø.

Instruktøren af Junglebogen, Jon Favreau mente ikke, at det var særligt optimalt at filme langt ude i den indiske jungle med en barneskuespiller, fortæller han til ICG Magazine. Sammen med filmfotografen Bill pope, satte de sig så for, at finde ud af, hvordan man kan skyde en film i et stort set udelukkende digitalt miljø. Det var nemlig vigtigt for Jon Favreau, at filmen så ud som om, at alt var filmet på den klassiske måde.

“Jon ønskede at få publikum til at føle, at vi havde skudt i Indien,” fortæller Bill Pope og fortsætter:

“En del af vores mål var at skyde det, som det blev skudt med rigtige kameraer – med linseskær, linsefejl, kamerabevægelser og en ægte håndholdt følelse. Det var det modsatte af tidligere CG film, idet vi ikke ønskede skud, der ikke kunne have være optaget af et menneske.”

For at kunne give den rigtige fornemmelse af virkeligt rum i filmen, bygger den virtuelle film på en blanding mellem rigtige billeder af junglen, templer og så videre, sammen med simple udformninger af filmens karakterer. Disse skulle være enkle på niveau med videospil. At sætte den virtuelle teknologi op som et videospil, gjorde nemlig Jon Favreau i stand til at indkorporere teknologien fra Unity Technologies.

Unity 3D er en spil-engine med et indbygget udviklingsmiljø, der bruges af udviklere over hele verden til at lave spil, der fungerer på flere platforme, inklusiv computere, konsoller og smartphones. En modificeret version af teknologien gjorde det så muligt for instruktøren at skabe sig et virtuelt overblik over filmen, når end han ville. Ved hjælp af et joystick, kunne han på den måde bevæge sig rundt i det virtuelle rum, som filmen foregik i- og ikke mindst, kunne han ændre og rykke på ting undervejs, hvis han følte sig inspireret i en anden retning.

Den samme teknologi gjorde det muligt for filmfotografen Bill Pope at manipulere billedet i form af effekter, vinkler, lys og den slags.

“Det lignede et videospil,” fortæller Jon Favreau ,”men jeg kunne gå i det virtuelle filmset og dirigere mine skuespillere.”

Filmen havde nemlig premiere i torsdags.

Skriv et svar