Lydens dag – hør om nye talenter og den nyeste forskning

Lydens dag Trendsonline

Torsdag 12. maj kl. 9.00 – 16.30 sætter Innovationsnetværket Dansk Lyd fokus på dansk lyd gennem Danish Sound Day 2016.

På dagen kan du møde de unge iværksættere bag succesvirksomheden Soundboks, og du kan opleve eksempler fra Innovationsnetværket Dansk Lyds tre strategiske temaer: Sound Solutions for Healthcare, Digital & Creative Sound Solutions, og Urban & Environmental Sound Solution. Derudover vil den nyeste forskning og de – måske – kommende kommercielle succeser blive pitchet.

Programet for dagen kan ses her.

Siden 2009 har Innovationsnetværket Dansk Lyd gennem innovationsprojekter, konferencer, workshops og internationale aktiviteter stået som en central partner i udviklingen af den danske lydbranche, som med en årlig vækstrate på ca. 6 % genererer mere end 30 milliarder i årlig omsætning, heraf går mere end 85 % til eksport.

“Hos Innovationsnetværket Dansk Lyd er vi meget optaget af at sikre den fortsatte vækst. Vi kan blandt andet se, at mange nye iværksættere har en helt anden tilgang til det at skabe en karriere. Der er et større internationaliseringsfokus hos de helt unge. Hvis de mener, at de har et verdensprodukt, så går de fra start efter hele verden. Vi kan også se, at financieringen hentes meget bredt – og bredt internationalt,” fortæller direktør i Innovationsnetværket Dansk Lyd, Jan Larsen.

I forbindelse med Danish Sound Day 2016 vil et panel bestående af blandt andet af direktør og serieiværksætter Søren Louis Pedersen, LitePoint; direktør Adam Lebech, DI Digital, Dansk Industri; direktør Mads Váczy Kragh, Væksthus Sjæland og Vækstfabrikkerne og professor, institutdirektør Rasmus Larsen, DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet vil komme med bud på, hvordan mindre danske virksomheder kan blive bedre til at skalere og komme ud over landets grænser.

Danish Sound Day 2016 præsenterer også, et af de danske virksomheder, som med ekspresfart og med Innovationsnetværket Dansk Lyd på sidelinjen, er kommet ud over landets grænser, SOUNDBOKS. De første måneder af 2016 har de været en del af Sillicon Valleys prestigefyldte vækst-miljø, Y-combinator.

’I forbindelse med forløbet på Y-combinator var der hele tiden et enkelt mantra, der blev prentet ind os. Du skal hele tiden tænke større, og aldrig være mæt. Og så er produktet ’kongen’. Du skal hele tiden arbejde på at gøre det bedre – og så skal du tale med dine kunder om produktet,’ siger Jesper Theil Thomsen, der for et par år siden og sammen med sine gymnasiekammerater fra Virum, Christoffer Nyvold og Hajlte Emilio Wieth manglede et kompakt og transportabelt anlæg, der kunne spille højt og længe nok til at tage med på Roskilde Festival. De manglede det. De lavede det.

Efter endt gymnasieuddannelse i 2014 besluttede drengene sig for at satse alt, hvad de havde: Med opsparede midler fra et halvt års fuldtidsarbejde købte de i januar 2015 materiale til de første 44 anlæg. Siden har de tre drenge ført SOUNDBOKS til millionligaen. I kontorerne i Silkegade i det centrale København sidder 20 ansatte og beskæftiger sig med produktion og salg; løn og bogholderi er outsourcet og det samme er produktionen af de transportable, men stærke højtalere. Fra maj 2016 foregår det i Kaunas i Litauen. Salgsarbejdet foregår via et af den unge generations foretrukne medier til information og kommunikation, facebook.

Det var også gennem facebook, at virksomhedens første og meget succesfulde kickstarter-kampagne blev sat i gang. ’Vi havde brugt tre måneder på at samle mailadresser på interesserede og mulige kunder. Samtidig gav vi vores potentielle kunder meget grundig information om produktet,’ fortæller Jesper Theil Thomsen. Han fortsætter. ’Da vi 1. marts skød vores kampagne i gang, fik vi i løbet af et døgn indsamlet ordrer for 1,5 mio kroner. Da kampagnen sluttede 2. april stod SOUNDBOKS med ordrer for 5,1 mio kroner.’ Ambitionerne om fortsat vækst er intakte: ’Måske en børs-notering om tre år,’ smiler SOUNDBOKS’ 21-årige CEO, Jesper Theil Thomsen. Sammen med de to andre ejere gør de alt for at holde virksomhedens udgifter nede. Og deres egne udgifter holder de også nede. De bor nemlig stadig hjemme.

Når man kigger på de helt unge talenter, der har meldt sig på banen til Danish Sound Day 2015 ’Start Up Award’ og ’Young researcher Award’, er der ikke tvivl om, at talenterne står i kø for at følge efter SOUNDBOKS, at væksten kan fortsætte.

Finalisterne i Startup Pitch Battle er følgende:

  • Livetake – som kobler koncertgængerens egne lydoptagelser med professionel lyd fra koncertstedets mixerpult.
  • EarShare – en app som giver dine venner mulighed for at lytte til det samme musik som du gør. Samtidigt med, at du gør det.
  • Linguoo – en onlineplatform, som tilbyder, at du kan høre dine yndlingsartikler – i stedet for at læse dem.

Finalisterne til Young Researcher Pitch Battle er følgende:

  • Niels Elkjær Iversen har udviklet et nyt højtaler princip.
  • Lærke Cecilie Bjerre, Thea Mathilde Larsen og Anna Josefine Sørensen har givet et bud på, hvordan man kan udvikle flere parametre for måling af støj.
  • Jesper Rindom Jensen har fundet frem til et multimikrofonsystem, der helt præcist kan sige, hvor lyden fra.

Dagen slutter med en uddeling af Young Researcher Award (sponsoret af Danish Sound og Styrelsen for Forskning og Innovation), Startup Award (sponsoreret af Vækstfabrikken Lydens Hus) og Årets Lydpris (sponsoreret af Struer – Lydens By).

Alt det, og mere til, blandt andet forskernes bud på trafikstøjens sundhedseffekter, bloggeren og radioværten Christiane Vejløs tanker om på de kommende fremtidstrends og den nyeste viden om hørerehabilitering kan man opleve, når Danish Sound Day 2016, torsdag den 12. maj folder sig ud på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Rosenørns Alle 22, 1970 Frederiksberg C.

Læs også

Top