Arkiver

NyhederSoftware

Tutee skalerer: Går direkte efter verdens største marked for online uddannelse

Hvor andre danske startups typisk kigger mod vest, har Esbjerg-virksomheden Tutee fokus på Kina og verdens største marked for online undervisning. Fire større kinesiske private uddannelsesvirksomheder har allerede meldt sig som kunder.

Da Tutee vandt udbuddet til Statsbibliotekets online service Lektier Online i foråret 2015, lå det ikke i kortene, at en stort set identisk platform var efterspurgt af kommercielle aktører i både Skandinavien og Kina og at det samme system med få tilpasninger kunne lanceres blot tre måneder efter Lektier Online i både Sverige og Kina.

”Vi har både været enormt heldige og givetvis også truffet en række rigtige beslutninger både i forhold til samarbejdspartnere, teknologivalg og team. Det kombineret med at både vores investorer samt Markedsmodningsfonden og Innobooster har troet på vores produkt, har muliggjort en superspændende opstart i Kina,” fortæller Ulrik Blom, medstifter i Tutee.

Tutee har på blot et år udviklet og solgt en skalérbar, kundetilpasset og teknologisk fremtidssikret online platform til to førende skandinaviske aktører og nu til yderligere fire kinesiske online undervisningsudbydere. Tutee’s platform faciliteterer således nu på årsplan 40-50.000 online undervisningssessioner – et tal, som blot vil vokse og vokse i takt med at forældre både i Skandinavien og Kina ønsker en god uddannelse for deres børn.

Læs mere om Tutee: Tutees lektiehjælp gør ulvetimen mindre hektisk

Baggrunden for Tutee’s succes bygger på det enorme skift, der foregår i hele undervisningssektoren hos både offentlige og private aktører, hvor undervisning går fra ‘one-size fits all’ til individ-tilpasset undervisning samt fra analoge til digitale platforme.

”Både i Danmark og i særdeleshed i Kina har læringsvirksomheder fået øjnene op for, at en digital platform er vejen frem – både i forhold til udbredelse og skalering, men i lige så høj grad til at tilbyde unikke, tilpassede services til slutbrugerne. Hvor den første bølge handler om at føre det fysiske møde over i en digital verden via vores whiteboard, lyd + video, tekst-editor og chatbaserede interface, ser vi allerede nu et ønske om at integrere med indholdsservices, progressionmåling og unikke typer af abonnementer, som passer til alle typer af kunder,” forklarer Mark Asboe, Product Manager og medstifter i Tutee.

I og med at verden bliver mindre og mere integreret muliggør Tutee’s platform, at børn og unge i Kina kan få hjælpe fra deres helt egen Cambridge eller Oxford tutor og endda til en skarpere pris end lokale tutorer i eksempelvis Shanghai eller Beijing. Den service udbyder’ Tutors in China’, som er den første partner i Shanghai og som har omkring 200 tutorer online via den platform, de har købt af Tutee.

Tutee’s levedygtighed i et marked, som nok har været lidt konservativt, men hvor tingene nu går lynhurtigt bygger på en strategi om at være på teknologisk forkant med udviklingen og udvikle 100% på, hvad kunderne efterspørger.

Læs mere om Tutee: Nupark Accelerace og Capnova investerer i Tutee

Social ansvarlighed er et konkurrenceparameter

Markedet for online tutoring er ofte henvendt mod de, som har råd til at betale en relativ høj pris for ekstraundervisning til deres børn. Derfor er Tutee særligt glad for samarbejdet med den gratis service Lektier Online og har på den baggrund valgt at bygge social ansvarlighed ind i virksomhedens kinesiske ‘go-to-market’-strategi.

”Vi arbejder i øjeblikket via vores kinesiske team på at introducere en forretningsmodel, hvor vores kunder – tutoringvirksomhederne – gratis skal give en tyvende del af deres solgte sessioner tilbage til kinesiske børn og unge, som ikke hører til blandt de typiske kunder. Til gengæld får virksomhederne politisk goodwill og ‘brand authenticity’ og dermed en profil, som vi mener afspejler Tutee’s værdier,” siger Mark Asboe.

“I Kina er der cirka 60 millioner efterladte børn, hvor forældrene er taget til storbyerne for at arbejde. I Tutee ønsker vi i kraft af vores forretningsmodel at give noget af den økonomiske velstand, som forældre skaber tilbage til de børn, som i dag lider afsavn af deres forældre,” fortæller Mark Asboe.

Hvorvidt denne strategi lykkes fuldt ud, vil de kommende år vise, men Tutee satser hårdt på at kombinere skandinaviske værdier og design med kinesiske vækstambitioner.

Tutee deltog i 2014 i Next Step Challenge som finalist og fik umiddelbart efter investering fra Accelerace og CAPNOVA. Tutee består i dag af en række fastansatte og freelancere både i Danmark og Kina.

Skriv et svar