Derfor skal Norden bygge en ‘ed-tech-klynge’

Trendsonline ed-tech klynge

Nye nationale strategier med fokus på at øge digitalisering og tekniske kompetencer, giver de nordiske lande et presserende behov for at innovere på uddannelsesområdet. En stærk ‘ed-tech-klynge’ kunne hjælpe med adressere problemet.

Den offentlige sektor har traditionelt set ikke fokuseret på innovation, hvilket ofte er grunden til at brancheorganisationer og NGO’er blive inkluderet for at rette op på dette. Når alle de tilhørende institutioner på et bestemt fagområde i en region bliver forbundet, kaldes det en erhvervsklynge.

Stærke erhvervsklynger findes på tværs af Norden, som i lægemiddelindustrien og lydteknologi. Som ‘ed-tech’ eller uddannelses-teknologien vokser i potentiale og kapacitet, bliver en klynge nødvendig for at hjælpe med at drive disse nyskabelser ind i uddannelserne.

Erhvervsklynger kan undertiden synes ulogisk – trods alt, er det ikke pointen at skabe en konkurrencedygtig virksomhed? Og hvad hvis nogen stjæler din forretningsidé, eller værre, overtager dit marked?

Men erhvervsklynger er afgørende for succes, som enhver top statup-hub kan bevidne. Og Norden har en naturlig fordel, når det kommer til ‘ed-tech-industrien’.

“Når du bygger et hub, bygger du en stærk branche i regionen,” siger Blair Stevenson fra Oulu EduLAB Lab, “og Norden har en styrke i uddannelse.”

Få alle med på bussen

I metaforiske termer kan man sige at, som samfundet udvikler sig, ledes alle spillerne i den samme retning, men de er på forskellige busser. Det kan hindre udviklingen – da fragmenterede samfund ikke er i stand til at vidensdele og støtte hinanden.

Som klynger defragmenterer, kan vigtige spørgsmål besvares. Hvilke produkter og tjenester er tilgængelige? Hvordan udvikler de sig? Hvordan kan de blive mere succesfulde? Klynger kan også bringe de rigtige mennesker sammen. Som Geir Sand Nilsen, grundlægger af Ed-tech Foundry forklarer:

“[Du kan] skabe stærke alliancer med store institutioner og hurtigtvoksende startups. Og med øget opmærksomhed og stærke industri-netværk, er det lettere at købe, teste, og gennemføre pædagogiske teknologier uden den bureaukratiske byrde.”

En stærk klynge kan både opbygge en samarbejdskultur omkring ‘ed-tech’ i Norden, og indhente den slendrian som den offentlige sektor har efterladt.

Lars Willner, grundlæggeren af Inspera, siger:

“Generelt er den offentlige sektor fokuseret på infrastruktur – simpelthen at få computere eller andre enheder ind i skolerne. Det der mangler, er en parallel investering i netværkstilslutning, kompetenceudvikling, og digital ledelse. Vi er nødt til at have et mere holistisk perspektiv.”

CEO for Peergrade, David Kofoed Wind, har oplevet behovet for en klynge på egen krop. Mens han ser store fordele i at netværke med andre ‘ed-tech-virksomheder’, har han svært ved overhovedet at finde dem.

“Vores bedste marketing platform har været uddannelses-konferencer, hvor vi møder andre ‘ed-techs’. Jeg kan lære ikke bare om at sælge produktet, men også pædagogikken bag det, og hvordan man interagerer med læreren, e-learning-konsulenterne, og administrationen for at få et bredere perspektiv.”

Han er enig i, at en ‘ed-tech-klynge’ også kan sætte uddannelses-politik på agendaen for at styrke ed-tech.

“En klynge kan virkelig, virkelig øge synligheden af mulighederen og ‘best practise’. Klynger handler om at øge bevidstheden i almindelighed – de kan ikke kun nå skolerne, men beslutningstagerne i regeringen.”

Han er ikke alene om at have svært ved at interagere med ed-tech samfund.

“ED-tech klynger har været små og relativt fragmenterede,” siger Viktor Sebes, grundlægger af EdQu. “Vi har ikke rigtig haft meget interaktion med andre spillere, undtagen under meetups til messer og lignende.”

Det ses tydeligt, at ed-tech virksomheder kunne finde hinanden gennem startupmiljøet, men der er vigtigt at huske, at ed-tech opererer i et andet marked, som er adskilt fra start-økosystemet generelt.

“Der er en masse startups det laver ‘ed-tech’, men mange er ikke gode når det kommer til normale startup KPI’er,” forklarer David Kofoed Wind.

Tag de første skridt

Nogle lande har fået en vellykket start, herunder Norge, som har stiftet ‘ed-tech-klyngen’ EdTech Norge.

“Vi og andre norske ed-tech virksomheder, jeg har talt med, ser klyngen som en værdifuld ressource som er værd at bruge tid på. Jeg er sikker på, de vil hjælpe os med at vokse,” siger Geir Sand Nilsen.

I Sverige er initiativet EdTech Sverige opstået, ledet af Jannie Jeppesen. De tager nu det første skridt mod at opbygge en industriel højborg. De skaber den første kortlægning af den svenske ed-tech-industri, så der er åbenhed mellem alle samfundsaktører.

Få mere viden og deltag i kortlægningen her.

Skrevet af

Læs også

Top