Mearto globaliserer eksklusive online-auktioner

Trendsonline Mearto auktion

Mads Hallas Bjerg og Johan Laidlaw lancerede deres aggregeringsplatform for kunstauktioner, Mearto i midten af april. Siden da har de fået investering fra tidligere Saxo Bank-direktør, Lars Seier Christensen og lukket aftaler med auktionshuse verden over.

”Vi skal kun have de mest eksklusive ting på vores platform. Vi skal være det sted, hvor internationale samlere kan finde lige præcis det, de mangler, om det så er eksklusive designmøbler, klassiske ure eller et Fabergé-æg.”

Johan Laidlaw er CTO og medstifter af Mearto og sætter fra starten et højt ambitionsniveau. Samtidig får han elegant understreget, at det altså ikke er det nye qxl, de to medstiftere har bygget.

”Vi skal være bindeleddet mellem samlerne og auktionshusene. Vi skal være det sted, en kinesisk rigmand går hen, når han mangler en ”Kogle-lampe” og omvendt skal vi være det sted, hvor auktionshusene ved, at de kan finde de rigtige købere til de mere sjældne og eksklusive artikler. På den måde hjælper vi også dem med at få den bedste pris,” uddyber Johan Laidlaw.

Hans partner i startuppet og CEO for Mearto, Mads Hallas Bjerg stemmer i:
“Ambitionen er, at vi skal samarbejde med auktionshusene og vi kan tydeligt mærke, at branchen er sulten efter at blive mere digitaliseret. Vi skal jo være med til at gøre online auktioner tilgængelige – også for en yngre generation,” fortæller han.

”Så når vi kommer og tilbyder vores aggregerede løsning, så skal vi egentligt ikke bruge så meget tid på at overbevise dem. Plus, de løsninger, som allerede findes er virkelig ikke særligt brugervenlige.”

Investering fra Lars Seier Christensen

Synkront med lanceringen af Mearto annoncerede startuppet, at de havde lukket investering fra rigmanden Lars Seier Christensen.

”Lars er faktisk et drømme-match for os. Han er kunstinteresseret og har midlerne, men han har ikke tiden til at snuse rundt på tyve forskellige auktions-sider, for at finde det han leder efter. Så for ham er lettere at oprette en søgeagent på Mearto, som giver ham besked, når der er noget på auktion et sted i verden, som han kunne være interesseret i,” forklarer Mads Hallas Bjerg.

” -Og så har han også en masse gode forbindelser i kunstverdenen, som vi kan trække på, når vi skal have de rigtige kunder om bord.”

Stifterne lægger dog ikke skjul på, at det har krævet vedholdenhed at nå dertil hvor de er i dag. Johan Laidlaw og Mads Hallas Bjerg mener dog, at den modgang, de har mødt undervejs kun har styrket det resultat, de står med i dag.

”Det gør jo bare, at vi har måtte gøre os endnu mere umage med forretningsmodellen og den teknologi, som ligger bag platformen. Så i sidste ende har det bare gjort vores produkt stærkere,” forklarer de.

”Vi har da også mindst en direkte konkurrent, men vi skal simpelthen vinde over dem! Vi kan se at auktionshusene betaler vores konkurrent for at få lov at bruge deres platform. På Mearto betaler auktionshusene kun, hvis de vælger at fremhæve en auktion eller oprette en målrettet annonce. Det ser vi som en helt afgørende faktor.”

Læs også

Top