Kan man leve to mennesker på 6.000 kroner om måneden? Det kan man, hvis man er en af de digitale nomader, der lever og arbejder ud fra en rygsæk. Trendsonline har snakket med to af disse digitale nomader, om at savne Danmark, fyraften på en hvid sandstrand og om at drive virksomhed fra Fjernøsten.
Malene Vinter og Nicolaj Nielsen har taget springet og rykket teltpælene til Asien. Ikke reelle teltpæle godt nok, men tæt på. De bor ét sted ad gangen i en måned, hvor de arbejder og oplever lokalmiljøet, før de rykker videre til næste destination. Alt sammen klares for under 6.000 kroner om måneden.
Parret driver flere virksomheder på nuværende tidspunkt, fordi de synes, at det er spændende at forsøge sig inden for forskellige brancher. Malene Vinter er uddannet Multimedie- og Retail Designer og har af flere omgange boet og arbejdet i udlandet. Nicolaj Nielsen har en kandidat i Marketing og har i mange år arbejdet med online markedsføring. Dertil har han været med inde over mange forskellige iværksætterprojekter og denne erfaring har i høj grad dannet grundlag for deres nuværende virksomheder, fortæller de.
Malene Vinter og Nicolaj Nielsen fortæller, at rejselysten altid har været der, men at rejserne altid har været afhængige af en opsparing, som så skulle startes forfra, når de kom hjem. Det var ikke den løsning, de var ude efter.
“Hele den grundlæggende idé med at rejse sådan, var slet ikke os, og derfor stiftede vi bekendtskab med konceptet omkring de ”digitale nomader”. At rejse rundt i verden med kontoret i rygsækken, og arbejde hvorfra man ville, når man ville, er en fantastisk sammensætning. Vi får oplyst glæden ved at starte noget og være selvstændige, samtidig med at vi får opfyldt vores ønske om at se verden,” fortæller parret.
Og den livsstil har de nu kørt siden slutningen af 2015. Helt konkret, så skifter de lokation hver måned, så miljøet bliver aldrig kedeligt.
Driver rådgivningsvirksomhed via word-of-mouth
Den primære virksomhed er en rådgivningsvirksomhed. Deres kunder er små og mellemstore virksomheder, som ønsker en generel rådgivning omkring online markedsføring, men ikke ønsker at ansætte en mand eller flere specialister. Fokus er på rådgivning; hvad gør virksomheden nu, og hvad skal de gøre fremover for at opnå deres mål online. En del af den virksomhed handler også om Google-branding og synlighed. Nærmere fortalt, så hjælper de danske virksomheder med at opbygge den rette tilstedeværelse på Google, ud fra deres ønskede markedsføring- og brandingstrategi. Virksomheden køres under radaren, forstået på den måde, at alle deres kunder skaffes via word-of-mouth og henvisninger fra eksisterende kunder.
Derudover driver de også JustBrowsing.dk, som er det nyeste skud på stammen. Denne virksomhed hjælper rejserelaterede virksomheder, såsom rejsebureauer og lignende, med tekst- og billedemateriale til deres sites. JustBrowsing.dk fungerer samtidigt som deres rejseblog, hvor de fortæller om deres rejse, deres oplevelser, guider til lokalmiljøerne, hvordan man lægger et skrabet rejsebudget – og holder det – og meget mere.
På nuværende tidspunkt er det kun de to, der driver virksomhederne, men de har også forskellige danske og udenlandske freelancere tilknyttet, som de kan trække på, alt efter opgavernes omfang og virksomhedernes ønsker. Til støtte har de et solidt netværk af venner og bekendte, som har hjulpet til i opstartsfasen og til daglig en enkelt mentor tilknyttet.
Digitale nomader skal have selvdisciplin
Men som de fortæller, er det ikke kun sjov. Det kræver en god del selvdisciplin og tilsvarende mængde ansvar at få arbejdet fra hånden, når man sidder i et tropisk paradis. Derfor forsøger de også for så vidt muligt at få størstedelen af arbejdet fra hånden i starten af måneden, så de kan bruge den sidste del af måneden på oplevelser og at nyde miljøet.
“Når paradiset er uden for din dør hele tiden, kan det være svært ikke bare at tage en fridag og nyde den. For at nyde så meget af det som muligt, arbejder vi rigtig meget fra restauranter, barer og cafeer, for på denne måde at være i det hele tiden. Når fyraften rammer – selvom det er et flyvsk koncept – kan en kold kokosnød nemt nydes direkte på stranden,” fortæller de.
Parret kører da heller ikke med faste arbejdstider. Som de forklarer, så er tidsforskellen en vigtig faktor, og derudover ønsker de at kunne være fleksible.
“Pointen er, at arbejde når man har lyst, for der arbejder du bedst. Det praktiserer vi rigtig meget, og kan derfor godt tillade os en dykke- eller snorklingtur midt på dagen. Og at arbejde fra klokken 21.00 til 02.00 er ikke sjældent for os,” siger Malene og Nicolaj.
Man møder mange forskellige slags fællesskab
Malene Vinter og Nicolaj Nielsen møder mange forskellige typer af rejsende. Der er de klassiske backpackere, som har revet et halvt år ud af kalenderen for at opleve og rejse i Asien, og så er der de andre digitale nomader, som de støder på på deres vej.
“Det er altid bekræftende at møde andre digitale nomader, som ligesom os er sprunget ud i oplevelsen. At høre om hvordan de får alt til at fungere, og eventuelt løse en række af de problemer, som vi selv er stødt på, er en god oplevelse,” forklarer de.
De fortæller også, at begge typer af rejsende kommer med hver deres kvaliteter, som parret nyder godt af. Og så deler de alle det samme udgangspunkt. Lysten til at rejse, til at opleve verden og – for de digitale nomader – de muligheder, der ligger for udvikling af deres virksomheder og karrierer, gennem deres oplevelser, friheden og deres netværk.
“Når først man er gået i gang, er det svært at forestille sig en hverdag, som ikke fungerer på denne måde. Den viden om, at der i det næste land er endnu en oplevelse og endnu en mulighed for at vækste virksomhederne, er det, som skubber os derudaf,” lyder det fra parret.
Savner rugbrød og den danske vinter
Parret indrømmer, at de godt kan komme til at savne hjemlandet – ikke mindst rugbrøddet – men at eftersom alt er digitaliseret, så er det ikke så slemt, som de egentlig havde foventet.
“Vi kan se danske tv-programmer, vi kan Skype med familien og så videre. Derfor er savnet til Danmark langt mindre, end vi selv havde forstillet os,” fortæller de.
Sjovt nok, så er kulden det eneste de rigtigt kan savne. Ironisk nok, som de forklarer, for det er jo ofte den, der får folk til at længes sydpå i første omgang.