Gæsteindlæg: Danskerne er vilde med at handle dagligvarer på nettet

Trendsonline Nemligcom s360

Et stigende antal danskere handler dagligvarer på internettet. Særligt i hovedstadsområdet er tendensen stor.

Det har længe været almindeligt at bestille take-away, blomster og elektronik på nettet, men nu handler danskerne også almindelige dagligvarer i stor stil. Særligt i hovedstadsområdet bliver der klikket toiletpapir, fars og havregryn hjem fra de online supermarkeder, men også i landets øvrige dele er interessen stigende. Det viser en analyse, som Nykredit har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Danskerne brugte i 2014 tre milliarder på dagligvarer på nettet. Det svarer ifølge Berlingske Business til en stigning på en milliard kroner sammenlignet med året før, og hos Danmarks største e-supermarked, nemlig.com, er interessen også til at mærke. De var i 2015 den 19. største webshop i landet.

Billige priser og nem bestilling tiltrækker

Unge og singler bruger fortsat flest penge på take-away, men især børnefamilier er vilde med e-supermarkeder. Det kommer næppe som nogen overraskelse, at de unge familier gerne undgår lange køer og besværet med at få varerne hjem, når det også er muligt at få mad til døren.

Mere overraskende er det måske, at også ældre og pensionister er hoppet med på trenden. De eller hjemmehjælperen slipper på den måde for at gå ned i det lokale supermarked, og med et fast madabonnement kan dagligvarerne leveres per automatik hver uge.

Samtidig kan e-supermarkederne godt konkurrere på pris. Det viser en prissammenligning udarbejdet af Berlingske Research. Undersøgelsen sammenligner prisen på 20 almindelige dagligvarer, og i midten af feltet ligger eksempelvis nemlig.com, som også tilbyder dag til dag levering. Derudover har e-supermarkederne selvfølgelig den fordel, at kunden i højere grad undgår impulskøb og udsolgte varer.

Fremtiden for e-supermarkeder

Danske online supermarkeder har oplevet et boom i efterspørgslen de seneste år, og flere iværksætter nye tiltag for at sikre kunderne en service, der kan konkurrere med de lokale supermarkeder. nemlig.com har siden 2014, hvor Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen købte sig ind i virksomheden, været på en investeringsoffensiv, der sidste år kulminerede med købet af et 36.000 kvadratmeter stort lager- og logistikcenter i Brøndby. Også virksomhedens leveringstilbud har fået et løft med levering til nye postnumre og levering samme dag i visse områder.

Flere aktører melder sig stadig på banen, og e-supermarkederne konkurrerer i dag om at tilbyde kunderne det bedste udbud af dagligvarer, tilbud, økologi og varer fra specialbutikker. Netop et stort udbud lader til at være en force, ligesom også muligheden for at handle 24 timer i døgnet hele året rundt falder godt i tråd med tidens trend. Forbrugerne er blevet vant til at handle online og vil ikke vente på, at supermarkedet åbner efter søndagen eller helligdage.

Tendensen er fortsat størst i hovedstadsområdet, men dagligvarer på nettet er ikke længere kun forbeholdt Storkøbenhavn. Flere online supermarkeder tilbyder levering af dagligvarer i hele landet. Så er spørgsmålet blot, hvor længe den brede befolkning er om udvikle en ny digital adfærd. Skal vi tro den hidtidige udvikling, går der ikke længe, før e-handel med fødevarer udgør en større andel af det danske dagligvaremarked.

Læs også

Top