Dansk startup hitter hos de amerikanske kunder

adeltoft

At få succes i udlandet er drømmen for mange håbefulde startups, men det er ikke alle, der opnår det. WebProof er et af de danske startups, der har vakt genhør i udlandet. Især det amerikanske marked klapper i hænderne.

WebProof er en web-baseret løsning til online korrektur, især henvendt til marketing og reklamebrancen. Med deres program slipper man i al sin enkelhed for at skulle sende emails med dokumenter hist og pist og alle vegne. I samme dur som Google Drev, er WebProof indrettet, så både grafikere, tekstforfattere eller lignende kan uploade sit dokument, og derfra kan kunden selv kommentere eller godkende. Programmet gør det også muligt for flere brugere at arbejde i samme dokument. På den måde kan både virksomhed og kunde spare en masse tid og undgå en stor del af de “dyre fejl”, der hurtigt kan opstå ved at sende forskellige versioner af samme dokument rundt på kryds og tværs, fortæller WebProof. Derfra er det nemt at sende det færdigrettede dokument videre til tryk eller til publicering i et digitalt magasin.

”I gennemsnit kan virksomhederne halvere produktionstiden, alene ved at det hele foregår i skyen i forhold til, at der bliver sendt et hav af e-mails rundt. Effektivitet rygtes meget hurtigt, og mund-til-mund-metoden er derfor den anden største kilde til nye kunder for os,” siger Jan Adeltoft, medstifter og administrerende direktør. Blandt brugerne i USA finder man LEGO, Walt Disney, ToysRus og mange andre velkendte brands.

Far-og-Søn

Virksomheden kører umiddelbart efter et meget klassisk setup. Det er nemlig far og søn, der svirksomheden. Forskellen er så bare, at det er ikke fordi, at sønnike er gået med ind i familievirksomheden, tværtimod var det sønnen, Jakob Adeltoft, der i sin tid udviklede softwaren til WebProof, efter selv at have oplevet frustrationen med email-baseret korrektur indenfor den grafiske branche. Far, Jan Adeltoft, har selv en lang karriere inden for samme branche og kunne med det samme se mulighedernes i sønnens produkt.

Og det er der andre, der også kan. Alene i 2015 tidoblede WebProof antallet af licenser til softwaren, primært båret oppe af det amerikanske marked. WebpProof har allerede etableret sig solidt på det europæiske marked, så nu er de klar på at satse hårdt på det internationale marked.

”Vi har allerede en lang række store kunder i Europa, herunder nogle af de største retail kæder, så vi står enormt stærkt på al procesoptimering af den grafiske proces. Ingen andre værktøjer på markedet kan i et og samme software tilbyde projektstyring, online proofing, online redigering af InDesign-filer og auto produktion af fysiske som digitale kataloger,” siger Jan Adeltoft og fortsætter: ”Automatiseringen af den grafiske produktion er langt fremme i Danmark, så blot ved at vi får samme andel i USA, som vi har i Danmark ligger der et uudnyttet milliard marked, som vi vil have en stor del af. Vi er velforberedte og har copyright på alle de væsentlige kontinenter, domæner i over 70 lande og oversat vores software til en lang række sprog heriblandt kinesisk, så vi står derfor netop nu på mange måder foran det helt store internationale gennembrud.”

”Automatiseringen af den grafiske produktion er langt fremme i Danmark, så blot ved at vi får samme andel i USA, som vi har i Danmark ligger der et uudnyttet milliard marked, som vi vil have en stor del af. Vi er velforberedte og har copyright på alle de væsentlige kontinenter, domæner i over 70 lande og oversat vores software til en lang række sprog heriblandt kinesisk, så vi står derfor netop nu på mange måder foran det helt store internationale gennembrud.”

Læs også

Top