Arkiver

NyhederSocial MediaUngt Tech

Gæsteindlæg: Du bliver stalket før du går på date – og før alt andet

Hvad stiller du op, når du bliver Facebook-stalket inden en jobsamtale og alle dine teenage-drukture pludselig drager din professionalitet til spørgsmål? En mere end 50 år gammel teori kan give svaret.

Af Simon Hansen, Finddating.dk

Det huer os generelt ikke, at mennesker vi ikke kender eller lige har mødt ”stalker” os igennem eksempelvis de sociale medier. Der er nogen, der holder øje med dig!

-Simon Hansen er 18 år gammel
-Kommer fra Ulfborg
-Han afslutter sin HTX uddannelse om få uger
-Står blandt andet bag siden Finddating.dk
-Starter til august som elev hos webbureauet Morningtrain

Det er dog tilfældet i rigtig mange sammenhænge. Datingsiden Partnermedniveau har lavet en test, hvor 156 af 294 siger, at de tjekker deres kommende dates ud på de sociale medier. Det samme gælder for rigtig mange arbejdsgivere, der synes, det er interessant at lave en hurtig Google-søgning som et led i sit baggrundscheck. I dag kan det ske i forbindelse med stort set alle stillinger lige fra et ungdomsjob i Netto til en ministerpost.

Derfor er internettet praktisk for arbejdsgiveren, men farligt for dig, der søger jobbet.

De fleste har på et eller andet tidspunkt overvejet ovenstående. Men har du også overvejet, at der faktisk er lavet teorier om det, længe før internettet overhovedet fandtes?

Erving Goffmans teori om at være frontstage og backstage

Modsat dette er frontstage, som er officielt og seriøst. Her er det vigtigt, at skjorten er strøget og pletterne fjernet. Samtidigt er det vigtigt, at man agerer korrekt, for at opnå noget med sit liv. Det er livet på arbejdet og i det offentlige rum.

I 1959 skrev Erving Goffman bogen ”The Presentation of Self in Everyday Life”. Den handlede om menneskets ageren i det private hjem og iblandt mennesker. Det førstnævnte kalder han for backstage. Det er præget af termer som ”uofficielt” og ”useriøst”. Altså et sted hvor man kan agere, som man vil uden de store konsekvenser. Det svarer i vores dagligdag til livet i hjemmet.

Sammenligningen er simpel. I 1960-70’erne er forskellen nem at forstå: ”Når du er på arbejde eller til fest, skal du opføre dig pænere end derhjemme”.
Der, hvor det bliver kompliceret, er, så snart de to begreber stoppes ind i de sociale medier og internettet generelt. For hvor meget må vi egentlig vise af os selv?

På den ene side er det sjovt at lægge billeder op af en fjollet selfie eller en postkasse, du sprængte i luften nytårsaften. På den anden side vil din kommende chef eller date formodentlig hellere se et billede af dig i jakkesæt, der viser din generelle seriøsitet og formelle adfærd.

Har din kommende chef noget at gøre på din Facebook-væg?

Som udgangspunkt er svaret et blankt ’nej’ fra min side.

Jeg mener ikke, at din kommende arbejdsgiver har ret til at lave en analyse af dig som person, igennem det du lægger op på internettet. Vi er frie mennesker og bør have lov til at smide et fjollet billede op på Facebook af vores katte eller blive tagget i et mindre heldigt billede efter en vild bytur. Det er okay, at vores venner og bekendte mobber os med dette de næste mange år. Så længe handlingen ikke er ulovlig eller ufattelig uetisk, kan jeg personligt ikke se, hvad det er, arbejdsgiveren skal bruge viden om dit private liv til.

Når det er sagt, er faktum desværre bare, at viden omkring personers privatliv er interessant i forhold til en given arbejdsplads. Hvis en arbejdsgiver vil have en gruppe af elitære, professionelle medarbejdere, er det interessant at se efter, om der ligger noget pinligt eller uprofessionelt omkring deres karakter på Google, Facebook eller sågar Arto – altså 10-15 år gammelt materiale.

Red dit skind med god Facework

Hvis du vil fremstå professionel og interessant – også for de stalkende arbejdsgivere – så har Goffman også løsningen i sin over 50 år gamle teori: Facework. Du må kontrollere strømmen af billeder og tekst, som er pinlig, fjollet og uprofessionel. I stedet skal du skabe en profil, der virker så indbydende for arbejdsgiveren som muligt.

Begrebet Facework dækker over, at du lægger din egen strategi med formålet at virke klog, autoritativ og seriøs over for de mennesker, du ønsker, og flink og rar over for et andet segment af mennesker, alt efter hvad dit formål er.

Der ligger meget teori bag denne fremførelse af sig selv, og vi kan altså dybest set takke Goffman for at have skabt grundlaget for arbejdet som spindoktorer, PR-folk, marketingbureauer og lignende jobs, som mange andre lever af i dag.

Hvad kan jeg gøre?

Du kan starte dit Facework med at slå din Facebookbrugers interaktioner til ”Privat”, sådan at det, du ikke ønsker, at din fremtidige chef skal se, er gemt godt af vejen for alle andre end din Facebookprofils venner. Ligeledes bør du sørge for at rydde din tidslinje (profilside) for samtlige tags af pinlig eller useriøs karakter.

Sådan får du fjernet hele din backstage fra offentlighedens skue. Du gør naturligvis det samme for andre medier som Twitter og sletter eventuelt gamle profiler på Arto og lignende, der kan give bagslag.

Næste skridt er at gøre din frontstage stærkere. Det kan du gøre gennem medier som Linkedin, Facebook og mail.

På Linkedin skaber du dig en stærk profil ved at skrive samtlige dine kvalifikationer med et lækkert profilbillede og så videre. På den måde er der kun noget neutralt eller positivt at sige om dig, i og med at ’backstage’-aspekterne er elimineret fra din ’frontstage’. Linkedin skaber så en neutral eller positiv bund.

Som tillæg kan du lave en lækker Facebookprofil med en lignende opbygning, som for mennesker, du ikke allerede er venner med, virker lige så seriøs og fokuseret som din Linkedin og eventuelt også kan linke dertil. Derudover er det altid godt at få lavet en lækker email-signatur. Derudover skal naturligvis tilføjes et seriøst profilbillede til samtlige online profiler.

Mange vælger at bruge det samme billede overalt, for at skabe sig en centreret profil. Dette er også en kommunikativ overvejelse, som kan styrke dit ”face”, altså din profils styrke og dermed kræver facework i form af overvejelser og en god fotograf.

Hvis du udfører den grundlæggende ’facework’, opnår du at virke seriøs. Du vil i højere grad blive vurderet ud fra dit CV end dine slamsugende tungekys med en eller anden tilfældig latinofyr under en virkelig slem brandert.

Facework er et emne i udvikling, specielt på grund af de sociale medier og internettet som helhed. Derfor er det en vigtig overvejelse at have med sig, når man agerer på internettet.

Held og lykke med din offline såvel som online adfærd.

2 kommentarer

Skriv et svar