Dansk chatbot skal hjælpe med at finde lejeboliger

Chatbot, lejebolig, Kodyl

Nu kan du ikke længere vide om det er en kundeservicemedarbejder eller en robot, der besvarer din henvendelser på Facebook. Den første dansksprogede chatbot har set dagens lys.

Hvis du er boligsøgende og i dag kontakter akutbolig.dk via deres facebookside, så er du garanteret et hurtigt svar. Men du ved ikke om det er en robot eller en fysisk kundeservicemedarbejder, der svarer dig.

Det aarhusianske startup Kodyl har udviklet den første dansksprogede chatbot. Den bliver i første omgang lanceret gennem Kodyls kerneforretning akutbolig.dk, der hjælper brugere med at finde lejeboliger. Brødrene Daniel og Stefan Juhl har begge mange års erfaring med formidling af data på internettet, og de er stifterne af Kodyl ApS. Chatbotten er baseret på natural language processing-teknologi, der fungerer ved at kunne tolke og forstå hensigten med fritekst.

“Vi har tidligere set simple chatbots, som kan tolke og forstå simple kommandoer. Det nye er, at du kan interagere med vores chatbot, som var det et menneske, og så er det den første dansksprogede chatbot,” fortæller Daniel Juhl.

Chatbot skal give hurtig og tilgængelig kundeservice

Chatbotten benyttes på Facebooks Messenger-tjeneste. Det er dog ikke alle og enhver, der har mulighed for at gå live med en chatbot via Facebook Messenger. Facebook skal manuelt validere og godkende, at ens chatbot får lov til at kommunikere med brugerne. Her har Kodyl netop fået foden inden for med deres godkendelse.

Et tre dage langt internt hackathon skabte den første version af chatbotten. Grunden til, at der blev gået så intensivt til værks, var, at Facebook havde lanceret deres første dansksprogede beta version:

“Det var oplagt for os at gå i gang med det samme, da vi gennem en af vores kerneforretninger på lejeboligmarkedet, får massevis af henvendelser fra boligsøgende. Vi betragter det som en service, at folk kan få svar på deres personlige henvendelser inden for et splitsekund, hvilket vi på ingen måde ville kunne følge med til manuelt,” forklarer Daniel Juhl.

Chatbotten vil kunne give en mere tilgængelig og hurtig kundeservice-oplevelse. Chatbotten er altid tilgængelig – den holder ikke ferie og arbejder 24/7. Men begynder samtalen at dreje sig om nogle områder, som chatbotten ikke ved noget om, så bliver du som bruger sendt videre til de fysiske kundeservicemedarbejdere. På grund af chatbotten får de mere tid til den enkelte bruger, fordi størstedelen af henvendelserne håndteres automatisk.

80 procent af henvendelser drejer sig om det samme

Chatbotten skal netop ikke overtage den menneskelige kundeservicefunktion fuldstændig, da der stadig vil sidde folk og tage sig af de mere komplicerede henvendelser, forklarer Daniel Juhl.

“Vi oplever, at omtrent 80 procent af de henvendelser, som vi får, drejer sig om de samme ting, og dem kan chatbotten løse. I de tilfælde, hvor den ikke kan det, så er det selvfølgelig fortsat meningen, at vores dygtige kundeservicemedarbejdere skal tage over og hjælpe.”

Chatbotten skal i første omgang hjælpe boligsøgende med at finde lejeboliger på boligsiden akutbolig.dk, men teknikken er ikke udviklet til et specifikt område, så den vil kunne bruges på andre markeder. Og det ligger også i Kodyls fremtidsplaner, at chatbotten senere hen skal overføres til andre markeder.

Prøv akutbolig.dks chatbot her.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

Top