Arkiver

BusinessFintechNyheder

Creandums nye mand i Danmark: Jeg leder efter en unfair fordel

Bjarke Staun-Olsen

Han er typen, som elsker nørderi, men er for socialt anlagt til at gå i osteklokke-mode for længe. Han er så dygtig en iværksætter, at Rocket Internet headhuntede ham til at lede et af deres startups – og så synes han egentlig, han er for ung til at være investor. Mød Creandums nye mand i Danmark, Bjarke Staun-Olsen.

Den svenske venture-kapitalfond Creandum rejste i 2013 Nordens hidtil største fond på cirka én milliard danske kroner. Med general partner Martin Hauge som anfører har de blandt andet investeret i danske startups, som Fitbay, Planday og Vivino. I efteråret 2015 valgte Martin Hauge dog at gå på pension, og Creandum måtte finde en ny mand i Danmark. Ham har de fundet nu.

Navnet er Bjarke Staun-Olsen, og han er succesfuld iværksætter – og så kommer han fra et job hos tyske Rocket Internet.

 

bjarke

 

“Jeg har længe godt kunne tænke mig at blive investor. Jeg havde bare forestillet mig, at det var sådan noget, jeg skulle lave, når jeg blev gammel,” griner han og understreger, at det er han jo slet ikke endnu.

“Men jeg havde en lang dialog med Creandum, og til sidst måtte jeg jo indrømme, at vi er et rigtig godt match. Jeg glæder mig rigtig meget til opgaven.”

Iværksætteri i blodet

Bjarke Staun-Olsens iværksætterliv startede i 2008, da han sagde sit job op i investeringsbanken Goldman Sachs for at lave en startup. Planen var at bygge en virksomhed, der bruger avanceret kunstig intelligens til at analysere de finansielle markeder, men på det tidspunkt var fintech endnu ikke blevet moderne, og finansmarkederne var i frit fald, så planen om at få 5-6 millioner i investering måtte byttes ud med en lille investering på én million kroner.

“Det var selvfølgelig sindssygt hårdt at skulle bygge en virksomhed med så få ressourcer, men det tvang os også til at være mega lean: planen om at ansætte folk blev udskudt, og i stedet havde vi nu penge til at give os selv 20.000 kroner om måneden hver i ti måneder. Så måtte vi se hvor langt vi kunne nå med det.”

De nåede ret langt, og efter en lille ekstra investering blev virksomheden profitabel. Derefter fulgte nogle år med høj vækst.

“De år var rigtig sjove. Pludselig kunne vi se at det vi lavede faktisk virkede, og så brugte vi meget tid på at bygge et stærkt team der kunne hjælpe os til at gøre virksomheden endnu mere succesrig.”

I 2014, efter næsten 6 år, havde han dog brug for at prøve noget nyt.

“Der var gået drift i den, og vi kunne også se at det var enormt svært herfra at vokse lige så hurtigt som vi gjorde før. Derudover så er jeg nok i virkeligheden for ekstrovert til at blive i den helt nørdede verden, hvor alt handler om data og kode. Jeg skal tale med nogle mennesker ind imellem.”

Rocket Internet var en noget anden opgave end at starte selv

Kort efter blev Bjarke Staun-Olsen kontaktet af Rocket Internet, som tilbød ham at træde ind som medstifter og CEO for et af deres nye projekter i Tyskland.

“De gav mig frit valg på alle hylder. Jeg kunne vælge lige den virksomhed, jeg helst ville være del af. Så naturligvis valgte jeg den, jeg vidste mindst om, Vaniday, som er et tilbuds- og bookingplatform for beautybehandlinger.”

Han forklarer, at det ret hurtigt gik op for ham, at det at arbejde for Rocket Internet var en meget anden opgave end at starte en virksomhed selv.

“De er ekstremt dygtige til online marketing og til salg til små virksomheder. Her er simpelthen en manual for, hvordan man skal gøre og virkelig dygtige eksperter, som man kan trække på. Det var helt vildt lærerigt og gjorde, at man kom flyvende fra start, helt modsat når man starter for sig selv, hvor der er ekstremt meget, som man ikke helt ved, hvordan man skal gøre, og derfor i langt højere grad prøver sig frem.”

Der var dog ikke kun positivt, fortæller han. 

“Holdningen er lidt, at fordi vi er så gode til disse ting, så behøver vi overhovedet ikke at tænke os om – vi kører bare på så hurtigt som muligt og håber, at det går. Det var fuldstændig det modsatte af lean-tankegangen, hvor man eksperimenterer og lærer, hvordan man skal gøre ting ud fra, hvad man får af feedback fra kunderne. Alt handlede om vækst lige nu og her. Jeg havde et KPI, som hed “ansatte!” og jeg tænkte bare, at de ved nok, hvad de laver, så jeg ansatte firs mennesker.” Han griner højt, mens han fortæller historien.

Men han bliver mere alvorlig, da han fortsætter: “Desværre er det også et ekstremt politisk sted. Man arbejder sammen med nogle mennesker som man ikke rigtigt kan stole på, og der er konstante magtkampe som folk bruger tid på, fremfor at fokusere på forretningen.”

Han tager en tår af kaffen: “Jeg var nok for naiv på den der dansker-agtige måde, og opdagede ikke helt de ting der foregår bag facaden før jeg var midt i dem.”

I august 2015 sagde han sin stilling op i Vaniday. Magtkampene var blevet for slidsomme, og Bjarke Staun-Olsen kunne ikke se sig selv i en ny Rocket Internet-virksomhed. Han havde brug for selv at kunne udvikle og opfinde nye løsninger.

Leder efter en unfair fordel

Som han sidder der ved bordet med sin kaffe og et bredt smil, ligner han nu ikke en mand, der har opgivet noget som helst. I januar i år startede han sit nye job hos Creandum og flyttede sit liv til Stockholm, men han er jævnligt i Danmark for at tale med danske startups med potentiale.

“Der er tre ting, jeg leder efter, når jeg taler med et startup. Først skal jeg selvfølgelig tro på teamet, der skal være de rigtige kompetencer. To – jeg er kun interesseret i startups, der er skalerbare og kan blive en millard dollars værd. Og så kan jeg altså godt lide, hvis der er indbygget en del i ideen, som giver en unfair fordel,” forklarer han.

“Tænk for eksempel på Facebook. Det er så værdifuldt for mig som bruger, netop fordi alle dem, jeg kender, også er på. Det betyder, at selv hvis nogen lavede en ny social platform med en bedre app og færre reklamer, så giver det ikke mening for mig at skifte. De har med andre ord netværkseffekter; det, at andre er på platformen, gør, at den bliver mere værd for den enkelte bruger. Og det er helt vildt værdifuldt, da det betyder, at man er langt mindre udsat for konkurrence, end man ellers ville være. Det er en skøn unfair fordel,” smiler han.

Det er nu ikke fordi, at nogen skal føle, at de ikke kan komme til Creandum med deres idé. Bjarke Staun-Olsen understreger nemlig, at en af Creandums vigtigste opgaver er at hjælpe de startups, de har investeret i at nå de her tre ting.

“Jeg vil meget nødigt have, at der er nogen, der ikke henvender sig til os, fordi vi har for høje krav. Vi hjælper jo lige præcis med ting som strategiske partnere med rekruttering, interviews og andre investorer.”

Skriv et svar