Dansk deleøkonomisk startup truer traditionel kurerservice

flyttebil

En ny deleøkonomisk virksomhed har set dagens lys. Siden lanceringen i slutningen af april har Mover fået mere end 500 vogne tilknyttet – flere end nogen anden kurervirksomhed i Storkøbenhavn. De tilbyder billige priser og kort leveringstid og stor fleksibilitet for deres chauffører – men hvordan ser det ud med Skat og deleøkonomi?

Deleøkonomien har fået godt tag i Danmark med Deemly, Uber, AirBNB og Trendsales. Det deler vandene, men fakta er, at digitaliseringen forrykker ved de etablerede virksomheders strategier, og det har en ny kurerservice udnyttet.

Virksomheden Mover blev grundlagt i 2015 af Martin Christian Hansen og Oliver Venndt Kaszas. Tilsammen har de mere end 20 års erfaring som henholdsvis konsulent og software ingeniør. Movers mission er øjeblikkelig levering til en billig pris. I år lancerede virksomheden sin digitale platform, der indtil videre dækker Storkøbenhavn.

Med platformen vil Mover gøre det nemmere og billigere for private og erhvervsdrivende at få fragtet ting.

”Den forretningsmodel, der er blevet brugt, er blevet forældet i takt med at de digitale muligheder er trådt ind. Dette går ud over samfundet som helhed,” siger Martin Christian Hansen, administrerende direktør og medstifter.

Forretningsmodel med fokus på deleøkonomi

Mover bygger i stedet på en forretningsmodel, der udnytter de muligheder, som deleøkonomien og digitaliseringen har skabt. Mover udnytter, at der er mennesker, som gerne vil arbejde under mere fleksible forhold eller blot ønsker at tjene lidt ekstra ved siden af deres primære beskæftigelse. Virksomheden tilbyder en platform hvor folk, der har en cykel, bil eller varevogn kan tjene penge ved at flytte ting for andre. Til gengæld forventer Mover at interesserede består en godkendelsesprocedure, som garanterer at der fastholdes et højt serviceniveau.  

”Kunderne lever i en on-demand verden, og vil have øjeblikkelig tilfredsstillelse, både når vi handler på nettet og i møbelbutikken. Med Mover øges muligheden for impulskøb, fordi alle størrelser af virksomheder kan levere på kundernes vilkår til en overkommelig pris,” siger Martin C. Hansen.

Med platformen forsøger Mover at gøre servicen attraktiv for både kunder og samarbejdspartnere. Denne strategi ser foreløbig ud til at virke på antallet af interesserede chauffører. Siden lanceringen i slutningen af april har virksomheden fået mere end 500 vogne tilknyttet – flere end nogen anden kurervirksomhed i Storkøbenhavn.

Ideen opstod med et spisebord

Ideen til Mover startede med, at Martin Christian Hansen en dag for nogle år købte et spisebord i Københavns Nordhavn og bestilte en varevogn hos et kurerfirma, der aldrig dukkede op.

”Jeg tænkte at kurerservice kan gøres hurtigere, mere fleksibelt og være drevet af, at chaufførerne får større incitament til at fokusere på kundeservice,” siger han, og tilføjer, at chauffører hele tiden bliver anmeldt individuelt af brugerne.

Bag virksomheden står en gruppe programmører og teknikere, der samarbejder med en gruppe sælgere. De to medstiftere modtager desuden råd og vejledning fra personer i deres netværk og har også nogle investorer, der arbejder på at accelerere virksomheden. Martin C. Hansen ønsker dog ikke at konkretisere præcis, hvem disse investorer er.

Skal chaufførerne betale skat?

Virksomheder, der beskæftiger sig med deleøkonomien, beskyldes til tider for at gøre arbejdet sværere for Skat og lettere for folk der ønsker at undgå Skat. Det er nemlig for eksempel anderledes for Skat at kontrollere transaktioner mellem to apps, end det er at kontrollere på mere traditionel vis gennem kontooverførsler.

Det er dog utvetydigt skattepligtigt, når der foretages noget, som minder om erhvervsmæssig aktivitet. I sidste ende er det dog op til chaufføren at oplyse om indkomsten i sin årsopgørelse samt forskudsopgørelse. Det er så op til Skat at fange dem, der alligevel forsøger at unddrage sig beskatning.

Mover kan og gør dog sit for at oplyse om skattepligten gennem sin hjemmeside og afholder ligeledes introduktionsmøder med henblik på at sikre fuld forståelse og en hurtig godkendelsesprocedure blandt nye chauffører. Hvis servicen opnår legitimitet, skulle der altså være gode muligheder for at stjæle betydelige markedsandele inden for privat såvel som erhvervsmæssig transport.

Store fremtidsplaner

Mover drømmer da også allerede om ekspansion og ser sin platform som værende velegnet i mange andre lande end Danmark.

Virksomheden forventer at kunne præsentere et nyt tiltag inden for den næste halvanden måned. Dette tiltag kommer efter sigende til at tilbyde noget helt unikt i forhold til virksomheder, der har behov for flere og mere stabile leverancer.

”Hvad end du bestiller, vil du gerne have det leveret med det samme. Det løser vi – og billigere end konkurrencen,” afslutter Martin Christian Hansen.

Skrevet af

Læs også

Top