Væk fra det sorte guld: Norske startups bliver grønnere

Climatelaunchpad

I Norge kommer der flere og flere grønne startups til. Tiltag som verdens største cleantech konkurrence, ClimateLaunchpad, er med til at gøre grøn omstilling ligeså spændende som sort olie.

Bjergtagende natur, sneklædte bjerge, dybblåt hav og sort olie. I lang tid har især det sidste været synonym med norsk økonomi, men naturen og en bæredygtig omstilling har vundet stort indpas.

”I Norge foregår der en grøn omstilling, og her ser man entreprenørskab som en af nøglerne til at blive mere klimavenlig og specielt mindre afhængig af olien,” siger Lars Gjølme, entreprenørskabs- og innovationskoordinator i Norge for Climate-KIC og NTNU (Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet).

Læs også: Deltag i ClimateLaunchpad – verdens største cleantech-konkurrence

Ifølge Innovasjon Norge er andelen af de grønne norske startups steget fra 28 procent i 2014 til 38 procent i 2015. Og her er konkurrencer som ClimateLaunchpad med til at skabe opmærksomhed om, hvordan man bliver mere klimavenlig, fortæller Lars Gjølme.

”Der findes mange idékonkurrencer, som bidrager med synlighed, pengepræmier og netværksmuligheder for startups. Det er vigtigt for at startups kan lære at formidle sine løsninger og samtidig få kontakt til markedet og potentielle kunder. Men at man har en nichekonkurrence for klimastartups er ekstra vigtigt for at gøre både forbrugere og virksomheder opmærksomme på, at der findes løsninger, som bidrager til en mere bæredygtig verden,” siger han.

Verdens største cleantech-konkurrence

ClimateLaunchpad er verdens største cleantech-konkurrence, og for grønne startups kan det blive en billet til europæisk og global succes. Konkurrencen er skabt i samarbejde med Climate-KIC og samler de bedste forretningsideer med fokus på grøn entreprenørskab og giver deltagerne unikke muligheder for videreudvikling. Vinderen får 10.000 euro ud over en finansiering på op til 95.000 euro til hver enkelt virksomhed, der når top-10. Alle finalister får desuden mulighed for at deltage på en gratis business bootcamp, som er en del af det forløb Climate-KIC har tilrettelagt til konkurrencen.

Climate-KIC arbejder på at fremme entreprenørskab og grønne løsninger på de miljømæssige problemer, som verden står ovenfor. Gennem samarbejde mellem private, offentlige og akademiske aktører, sikrer man, at nye løsninger er tilpasset kundenes behov, og at det er gode markedsmuligheder. Indtil nu er NTNU eneste norske partner i Climate-KIC, men tiltag som ClimateLaunchpad har hjulpet til med at udbrede kendskabet til Climate-KIC i Norge, så både offentlige og private selskaber har ønsket at blive del af netværket.

Lars Gjølme fortæller, at der allerede er mange stærke deltagere i dette års konkurrence, og han ser frem til, at de tre bedste skal vise, hvad Norge er i stand til i finalen i Tallinn den 7. oktober. Sidste år var det nemlig norske Desert Control, der vandt, og Lars Gjølme håber, at Norge tager sejren igen i år.

Se de vigtige datoer her.

Skrevet af

Læs også

Top