Fra bølgeenergi til cykel-bil-hybrider: De norske finalister er klar til ClimateLaunchpad

ClimateLaunchpad, Podbike, Salcape, Sustainable Tech, Waveco

I Norge er der kommet et større grønt fokus blandt startups. Det har givet ClimateLaunchpad luft under vingerne, og i denne uge blev de tre norske finalister fundet. Nu ser de frem mod den internationale finale i Tallinn.

Trods oliemillionerne er spirerne i det norske erhvervsliv ved at begynde at interessere sig mere for det grønne guld end det sorte. Verdens største cleantech-konkurrence har været med til at skabe den øgede opmærksomhed på bæredygtig udvikling, og i denne uge blev Norges tre finalister til ClimateLaunchpad fundet.

Læs også: Væk fra det sorte guld: Norske startups bliver grønnere

Alle finalisterne imponerede dommerne, og juryen måtte bruge lang tid på at bestemme sig, fortæller Ranveig Strøm, koordinator på ClimateLaunchpad Norge.

Men beslutningen blev taget, og på tredjepladsen kom Inge Bakke med Waveco, andenpladsen gik til Anne-Lise Heggland med Podbike, og Henrik Lid Scharff tog med med Salcape førstepladsen.

Glæden var stor blandt alle finalister

Alle tre finalister havde håbet, at nå så langt, og derfor var glæden svær at skjule. Især for Henrk Lid Scharff.

”I al ydmyghed, så ja. Jeg havde i hvert fald håbet på det. Menneskeskabt CO2-udslip er måske vor tids allerstørste udfordring, og verden bør tage imod alle forslag til løsninger, som kan reducere eller helt eliminere problemet. Vores teknologi har så mange fordele frem for eksisterende teknologier inden for CO2-rensning, så den fortjener opmærksomhed,” siger han.

Teknologien i virksomheden kalder han CCMS, hvilket står for Carbon Capture in Molten Salts. Det er en proces, som effektiviserer CO2-rensning ved både at være en fysisk mindre konstruktion, en billigere løsning og en løsning, der kræver mindre vedligehold. Der er intet affald ved processen, og der skal ikke tilføjes kemikalier.

”Opstart kræver ressourcer, og opmærksomheden er en vigtigt faktor. ClimateLaunchpads direkte fokus på klimaløsninger er selvsagt en fordel for vores teknologi. Vi håber på at få interesse fra mulige industripartnere, som kan være med til at realisere et pilotanlæg, så vi kan demonstrere Salcapes teknologi og få den alment accepteret som den bedste proces for industriel CO2-rensning. Vi er svært optimistiske,” siger Henrik Lid Scharff.

Det bedste fra to verdener

Også Podbikes CEO, Anne-Lise Heggland, håber på at få hjælp til at skalere sin forretning med det accelerator-program, alle finalister får adgang til. Hendes produkt er en krydsning mellem en cykel og en lille bil. Transportmidlet kører, ligesom en cykel, på rugbrød, men med elmotorer til at hjælpe på fart og distance. Som en bil sidder man beskyttet mod vind og vejr, men Podbike vejer kun 50 kilo og laves af genanvendelige materialer.

”ClimateLaunchpad fremstod for os som en seriøs konkurrence med en stærk klimaprofil, så der var ingen tvivl om, at det var relevant for vores produkt. Og ville vi nå til finalen, ville det give os mulighed for at komme i kontakt med et større netværk med grønne entreprenører og organisationer,” siger hun og tilføjer:

”Vi var virkelig spændte på juryens konklusion, og det var helt fantastisk at få en finaleplads. Vi ser virkelig frem til EU-finalen i oktober.”

Under havets overflade

Også Waveco, hvilket er kort for Subwave Wave Energy Converter, ser frem mod finalen, hvor stifter Inge Bakke, ligemeget hvad, vil få meget ud af den intense læring, der følger med sådan et forløb.

Waveco er et koncept, der vil udnytte energien fra store havområder simultant. Det er en serie af mindre turbiner, der hænger ned i dybderne fra bøjer på overflader, helt derned hvor vandet ikke ruskes op af bølger. De kan så omforme energien fra bølgerne til elektricitet uden behov for undersøiske operationer.

”Vi håber jo på at få adgang til de kompetencer og det netværk, vi mangler. Vi tror på, at vi kan blive det længe eftertragtede gennembrud for bølgekraft. Men det er endnu ude i fremtiden, og det har været svært at skaffe kapital. Hidtil har vi ikke fået midler nok til en prototype, men uanset hvordan det her kommer til at gå, så er det en stor bonus for os,” siger han.

Den danske finale afholdes 1. juli, og den internationale finale i Tallinn finder sted 7.-8. oktober.

Skrevet af

Læs også

Top