David mod Goliat: Startup lader sig ikke skræmme af Lauritz.com

Rasmus Nrregaard Everclassic

Lauritz.com har hevet Everclassic i retten. Men det lille startup lader sig ikke slå ud og har nu fået ekstra blod på tanden efter, at den store konkurrent har set startuppet som en konkurrent.

Det lille startup Everclassic er stødt på problemer med deres ”Hvad er det værd”-tjeneste, da Lauritz.com mener, at de har overtrådet loven om ophavsret. Nu nærmer det første møde sig med hastige skridt. Men hvordan forbereder man sig til det, der venter Everclassic i Københavns Byret?

Everclassic blev startet med en passion for møbler og design, og med en stærk tro på, at auktioner kan klares smartere end det bliver gjort i dag. Konceptet har en høj grad af convenience, og det er stifterne af Everclassic, Rasmus Warnke Nørregaard og Jacob Kam, sikre på, er fremtiden. De er meget forundrede over, at en så stor spiller som Lauritz.com vælger at modarbejde dem:

”Det kom meget bag på os, da vi fik brevet fra fogeden om, at Lauritz.com ville have vores tjeneste lukket. Men selvfølgelig tager de os alvorligt, for vi er jo konkurrenter, og sådan er det. Men det undrer mig, at de modarbejder gennemsigtighed, for det ved de godt, er en vigtig del af både vores og deres arbejde,” siger Rasmus Warnke Nørregaard.

Davids kamp mod Goliat

Det indledende retsmøde finder sted i næste uge, og i den forbindelse har Everclassic sørget for at være i tæt dialog med deres advokater, men de har også garderet sig med andre, der har været i samme situation – blandt andet det danske startup AutoUncle, der er blevet slæbt i retten flere gange, og netop har tabt deres seneste sag mod eBay.

”Både vores sag og den mod Everclassic er lidt den store mod den lille. Og jeg synes, det er betænkeligt, at juraen på den måde bliver brugt til at bremse innovative løsninger, der vil skabe bedre forhold for forbrugerne. Men det sætter jo gang i hele diskussionen om, hvem der har rettighederne til data, der tilgængeligt online, og den diskussion er vi jo tydeligvis nødt til at tage.” siger Johan Frederik Schjødt, Direktør i AutoUncle.

Læs mere om AutoUncles retsag: Fra Editors’ choice til lukning på 24 timer

Men en retssag er omfangsrig, og det er ikke noget, der bliver overstået på få dage. Derfor ligger der også mange overvejelser bag for Everclassic:

”Selvfølgelig overvejer vi, om vi overhovedet orker det videre sagsforløb. Det koster tid, penge og en masse bekymringer, og det ved vi ikke om, vi gider. Også fordi tjenesten ”hvad er det værd” ikke er et bærende element i vores startup. Det var blot tænkt som en sjov service til brugerne, så de kunne danne sig et overblik over salgspriser på forskellige auktioner,” fortæller Rasmus Warnke Nørregaard.

Gennemsigtighed skaber dynamik

Årsagen til den store furore er, at Laurtiz.com mener, at Everclassic mangler rettighederne til at gengive deres data. Men det afviser Everclassic, der blot har indsamlet data, der allerede ligger tilgængeligt på internettet. Desuden er der tydelige links på alle opslag, så derfor ledes trafikken videre til dem, der har haft hammerslaget.

Læs mere om baggrunden for retssagen: Lauritz.com går rettens vej for at lukke startup

Flere aktører på markedet forsøger at skabe overskuelighed og gennemsigtighed, og hele deres eksistens er truet, hvis Lauritz.com får succes med at lukke ”Hvad er det værd” tjenesten. Det stiller også forbrugerne i en dårligere situation, da de selv skal ud og indsamle informationer fra flere steder, når de ønsker at sælge eksempelvis en bil eller et møbel:

”Det, der er mest ærgerligt, er, at vi jo egentlig bare vil skabe gennemsigtighed for kunden og give dem de bedste vilkår for en god handel. Gennemsigtigheden skaber dynamik og giver den almindelige forbruger mulighed for at klare de fleste ting hjemmefra, og i vores tilfælde giver det forbrugerne en realistisk idé om, hvad salgsprisen på deres varer er,” forklarer Rasmus Warnke Nørregaard.

Everclassic ser fremad

Everclassic vil gerne være med til at revolutionere den måde, vi tænker auktionshuse på. Det skal være nemmere og mere bekvemt at sælge møbler og design hjemmefra, så vi skaber en større interesse fra flere privatpersoner, der skal se, hvor nemt det kan være at sælge møbler på auktioner. Everclassic er dog ikke blevet skræmt af Lauritz.coms angreb, og de ser interessen fra den store konkurrent som et tegn på, at deres løsning kan konkurrere med de store spillere på markedet.

”Selve retssagen har blot givet os mere blod på tanden. Vi er da stolte over, at der er nogen, der føler sig truede af vores eksistens. Vi har derfor blot endnu mere lyst til at udfordre det eksisterende marked. Men det er da også irriterende, at det fjerner fokus fra det, vi synes, er vigtigt. ”Hvad er det værd” er jo kun en lille del af vores site,” siger Rasmus Warnke Nørregaard.

Everclassic er allerede nu ved at gøre sig bemærkede på det danske marked og forsøger lige nu at vokse både på det danske marked, men også udlandet har fanget deres interesse. Sidste år investerede Egmont i Everclassic, men de søger stadig efter folk, der kan hjælpe med at gøre deres løsning mere international. Men investorerne i Danmark er også blevet præsenteret for Everclassic, da de pitchede til Business Angels Årsmøde i Odense.

I næste uge skal Københavns Byret afgøre, om Everclassic kan få lov til at fortsætte med deres tjeneste ”Hvad er det værd”.

Skrevet af

Læs også

Top