Arkiver

Nyheder

Lovændring: selskaber skal indberette digitalt

Skal du oprette, ændre eller lukke et selskab, skal det fremover ske digitalt. Det melder Erhvervsstyrelsen, og det skal gøre det både billigere og hurtigere, at oprette, ændre og lukke selskaber.

En ny lovændring skal gøre det både billigere og hurtigere, at oprette, ændre og lukke selskaber til Erhvervsstyrelsen, da det fremover skal foregå digitalt fremfor på papir eller e-mail. Lovændringen træder i kraft pr. 1. juli 2016, og det er altså stort set alle indberetninger, der skal ske obligatorisk digitalt.

Selskaberne har hidtil kunne udfylde en blanket på Virk Indberet og sende den pr. mail til Erhvervsstyrelsen. Men det vil fremover ikke være muligt at benytte sig af den mulighed.

Nu skal selsksaberne logge ind på Virk Indberet med NemID privat eller NemID medarbejdersignatur for at indberette eller foretage ændringer for et IVS, ApS, A/S eller P/S.

Enkelte tilfælde undtages

Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning kan anvendes til de fleste registreringer, men der er dog nogle tilfælde, som stadig kræver en manuel sagsbehandling.

Dét kan afhænge af tre tilfælde. Et er virksomhedsformen, som for eksempel kan være en erhvervsdrivende fond. Det andet tilfælde kan være på grund af sagstypen, altså hvis der er tale om for eksempel en genoptagelse. Og slutteligt kan det omhandle den aktuelle virksomheds forhold.

Fordele: billigere og man undgår sagsbehandlingstid

Der følger flere fordele med den nye lovændring. Blandt andet undgår virksomhederne sagsbehandlingstid, da indberetningen oftest træder i kraft med det samme, når den indberettes digitalt.

Derudover undgår virksomhederne at glemme at indsende nødvendige oplysninger og dokumenter, fordi systemet undervejs adviserer i indberetningen. Men det er også billigere, at indberette digitalt.

Du kan finde beskrivelsen af den obligatoriske digitale indberetning i Anmeldelsesbekendtgørelsen, og den træder som sagt i kraft den 1. juli 2016.

Skriv et svar