Små mobilspil tjener milliarder

Fem minutter med Candy Crush eller Clash of Clans er ikke kun hyggeligt tidsfordriv, mens man venter på bussen. For udviklerne bag de tidsrøvende mobilspil er der milliarder af kroner at tjene – men risikoen er tårnhøj.

Computerspil er ikke længere forbeholdt spillekonsoller og hjemmecomputere med kraftige grafikkort. Med en smartphone i enhver lomme bruger rigtig mange i ny og næ nogle minutter på at spille ‘casual games’. Og det brede publikum, som de små spil har fået fat i, betyder store penge til udviklerne.

”Kommer du ind og bliver en af de store titler, er der virkelig mange penge at hente. Et firma som Supercell har virkelig ramt jackpot,” siger Jesper Krogh Kristiansen, der er spiludvikler, spiljournalist og forfatter til en bog om den danske spilindustri, til Finans.dk.

Internationalt er spilindustrien nu større end filmindustrien, og ifølge Jan Neiiendam, der er direktør i brancheforeningen Interactive Denmark, vokser mobilspil med 16 pct. om året og forventes at nå 100 mia. dollars globalt i 2018. Med med de mange penge følger også en enorm konkurrence.

Turbotronisk risikabel investering

Betegnelsen casual games dækker over mange forskellige spiltyper og -genrer. De har det til fælles, at de har forholdsvis simple regler, så de er lette at forstå, de er lette at gå til og fra og de foregår ofte på mobilen.

Det betyder, at de førende titler som Candy Crush, Clash of Clans og danske Subway Surfers har ramt massemarkedet i langt højere grad, end tidligere hardcore-spil har formået – og tjent milliarder af kroner på de små spil. Men det betyder samtidig, at konkurrencen på markedet er blevet voldsom hård.
”Mobilspil er en turbotronisk risikabel investering, fordi det næsten i ekstrem grad er et hit-drevet marked. Det er virkelig en usikker business,” siger Jesper Kroght Kristiansen til Finans.dk.

Det er kun et fåtal af mobilspil, der for alvor rammer en guldåre, men det afholder ikke et hav af udviklere fra at forsøge. Ifølge PocketGamer.biz, der er et medie for håndholdte computerspil, er der alene i år udgivet over 67.000 spil på Apples appstore – cirka 390 spil om dagen.
Til sammenligning blev der lige knapt udviklet 2000 spil i alt til Playstation 2, som med 150 millioner solgte enheder er den bedst sælgende konsol nogensinde.

Store Skandinaviske succeser

  • Finske Rovio Entertainment udgav i 2009 spillet Angry Birds, som blev en af de første mega-success på smartphones. Der er siden kommet et række spil i serien, ligesom de simple mobilspil er blevet til legetøj, en tv-serie og senest en spillefilm
  • De to danske udviklere Kiloo Group og SYBO Games udgav sammen spillet Subway Surfer i 2012. Det er siden downloaded mere end en milliard gange på tværs af platforme, og blev i 2015 verdens mest downloadede spil ifølge analysefirmaet App Annie.
  • Skaberne af Clash of Clans, Boom Beach og Hay Day er finske Supercell. Virksomheden omsatte i 2015 for 15,7 milliarder kroner – og tjente 6,3 milliarder.
  • Svenske King er bedst kendt for Candy Crush-spillet. Med sine 1400 ansatte omsatte virksomheden i 2014 for 16,8 milliarder kroner – og tjente 4,9 milliarder.

 

 

 

Skrevet af

Læs også

Top