Arkiver

Content Ad SpaceE-handelSponsoreret indhold

Konsolidering i branchen: Webshops under stigende pres fra udlandet

E-commerce. Shopping cart with cardboard boxes on laptop. 3d

Skrevet af Halfdan Timm, Head of SEO / Facebook Ads i Obsidian Digital

I de sidste 5 år har den danske e-handel leveret den ene solstrålehistorie efter den anden. Men ude i horisonten lurer de mørke skyer, da danske webshops hurtigt taber markedsandele til udenlandske konkurrenter. Danske webshops må tage nye midler i brug, hvis de skal klare sig på sigt.

Ny tendens: udenlandske webshops vinder frem i Danmark

Siden 2010 er det kun gået en vej for den danske e-handel: fremad. I løbet af de sidste 5 år er omsætningen på nettet steget stødt fra en samlet værdi på 40 milliarder kroner i 2010 til over 90 milliarder kroner i 2015 – og samme tendens ventes at fortsætte i de kommende år.

Danskerne har hurtigt kastet sig over e-handelen, og den store vækst skyldes blandt andet, at langt flere ældre vælger at handle online end forventet.

Men bag den positive udvikling gemmer der sig en ny tendens. For selvom den samlede værdi af e-handlen i Danmark er steget, er det især de udenlandske webshops, der sætter sig på en større og større del af den samlede omsætning. Således stod de udenlandske webbutikker kun for 20% af den samlede omsætning i 2010, imens de i 2015 tegnede sig for hele 35%. Samme tendens ventes ifølge Foreningen for Dansk Internethandel at forsætte, så udenlandske webshops i 2020 vil have en markedsandel på 47% svarende til en værdi på 79 milliarder kroner.

Tøjbranchen har det allerede svært!

En af de brancher, hvor den tiltagende konkurrence allerede gør sig gællende er i tøj- og skobranchen. For selvom tøj og sko er blandt de mest populære varer at købe på nettet i Danmark, er de udenlandske webbutikker hurtigt steget i popularitet.

På trods af at der findes masser af kendte danske tøjproducenter, så er især tyske Zalando og svenske H&M hurtigt blevet en af danskernes foretrukne steder at handle på nettet. Således var begge virksomheder at finde på sidste års top-10 liste over de mest populære webshops i Danmark.

Mulige løsninger: flere niche-butikker og flere fusioner i fremtiden

Det er især de lavere priser og større vareudvalg, der gør de udenlandske butikker overlegne i forhold til mange af de danske. Selvom en webshop som Andpants.com har flere tusinde varer på de virtuelle hylder, så skal der mere til for at følge med de udenlandske konkurrenter. Derudover er de store globale tøjkæder som H&M og Zalando bakket op af nogle langt mere avancerede logistiksystemer, der tillader dem at skifte hele kollektioner ud på meget kort tid, hvilket gør, at de hurtigere kan reagere på nye forbrugertendenser.

De danske webshops må derfor tage nye midler i brug, hvis de i fremtiden skal kunne tage kampen op imod udenlandske konkurrenter.

En af mulighederne, de danske webshops kan benytte sig af i denne forbindelse, er at fokusere på mere nicheorienterede dele af markedet. Et af eksemplerne på denne tilgang ses hos webportalen Liked.dk, der har valgt at have et varieret udvalg af varer, der både indeholder store etablerede brands som Lacoste og Tommy Hilfiger og mere nicheorienterede produkter og forholdsvis ukendte brands såsom Pajar og United Nude. Samme tilgang ses tydeligt hos webshoppen Packyard.dk, der ligeledes har valgt at fokusere på specifikke dele af markedet indenfor tøj og sko for at kunne overleve på sigt i den hårde konkurrence.

Endnu en mulighed, de danske webshops kan benytte sig af, er at lave flere fusioner i fremtiden. Den løsning vil spare webshopsene for en række fællesomkostninger og dermed være bedre i stand til at konkurrere på prisen, som igennem mange år har været nedadgående, især på grund af store globale brands som H&M og spanske Zara, der fokuserer på at levere kvalitetstøj til lave priser.

Som en sidste løsning kan det på sigt blive nødvendigt med politiske tiltag, for at give danske webshops bedre konkurrencevilkår. Her kunne en momsnedsættelse på danske varer – eller en differentieret moms for varer købt over internettet – gøre det lettere for danske webshops at konkurrere, end det er tilfældet i dag.

Skriv et svar