Soundboks: Fra hjemmebygget anlæg til millionsucces

Soundboks 1 -Trendsonline på Roskilde - af Sebastian Kjær-7

Roskilde Festivalen har spillet en helt central rolle for det batteridrevne lydanlæg Soundboks. Efter et år med en tur forbi acceleratoren ‘Y Combinator’ i Silicon Valley og en succesfuld kickstarterkampagne, er den unge virksomhed tilbage til festen i mudderet på Dyrskuepladsen.

De hjemmelavede, mobile anlæg er lige så indgroet en del af kulturen på Roskilde Festivalen som fulde folk i dyrekostumer, urinstøv og lunkne dåseøl. Og det var da også netop på Roskilde Festivalen, at ideen, der er blevet til virksomheden Soundboks, blev undfanget.

Soundboks’ mobile lydanlæg bryster sig i dag af at være det batteridrevne anlæg, der kan spille højest i verden. Den kompakte boks leverer massive 119 db – højere end mange almindelige PA-anlæg der bruges til koncerter og tæt på ørets smertegrænse på 120 db.

Musikken afspilles via bluetooth eller et almindeligt minijack-stik, og batteriet leverer saft til systemet i gennemsnitligt 30 timer. En kombination der er populær i campingområdet på årets festival, hvor de kompakte, sorte bokse med SB-logoet på forsiden er en hyppig leverandør af musikken til festerne.

”Vi skal ikke udkonkurrere de store DIY-anlæg. De skal blive ved med at være her. Men vi vil gerne hjælpe dem, der ikke selv gider bygge et anlæg,” siger Hjalte Wieth, en af de tre unge stiftere bag Soundboks, da jeg møder ham til en snak i en campingstol på årets festival.

Der er mange, der gerne vil have den færdige løsning, for i foråret solgte virksomheden 1400 anlæg gennem en succesfuld kickstarterkampagne, som gav 5,25 millioner kroner i kassen, og samtlige anlæg er leveret til backerne fra en fabrik i Litauen. Et setup der er milevidt fra de første anlæg, som blev håndbygget i en garage og solgt på Den Blå Avis op til festivalen.

Håndbygget i garagen

Soundboks startede med, at Christoffer Nyvold og Jesper Thomsen, to af de tre stiftere, byggede deres eget anlæg til Roskilde Festivalen. Det viste de sig at være så gode til, at vennerne også ville købe deres anlæg.

Det gav blod på tanden, og derfor byggede de i 2014 fem anlæg og satte dem til salg på Den Blå Avis op til Roskilde Festivalen i 2014. Og med over 200 henvendelser fra interesserede købere, kunne de fornemme, at de sad med en god idé.

De fem anlæg blev til 40 som igen blev til 60. Og op til festivalen i 2015 fik de et lån af den unge serieiværksætter Casper Blom, så de kunne bygge 400 anlæg.

”Vi byggede dem i hånden i en garage, vi havde indrettet til det. Dengang tog det fem timer at bygge et anlæg, så op til festivalen fik vi alle vores venner til at hjælpe. Vi arbejdede otte mand i otte timer ad gangen i tre skift, så vi kunne producere i døgndrift op til festivalen,” fortæller Hjalte Wieth, om den hektiske produktionstid op til festivalen.

Knokleriet betalte sig, for næsten samtlige 400 anlæg blev solgt i forbindelse med festivalen sidste år. Med den succesoplevelse og færdige gymnasieuddannelser samme sommer besluttede de tre stiftere sig for at gå all in på projektet – og siden har der været fuld fart på for den unge virksomhed.

Et år med succes

Efter festivalen i 2015 kom stifterne i kontakt med den anerkendte lydenginøren Johnny Engberg, kendt i opensource-miljøet som Saturnus, som forbedrede anlæggets lyd og kom med i ejerkredsen.

I November blev de optaget i den anerkendte seed accelerator Y Combinator, som de yngste europæere nogensinde. Og undervejs har de fået investeringer af blandt andet Peter Lyngdorf, som har stiftet HiFi-klubben, og Matthew Bellamy, som er forsanger i rockbandet Muse.

Optagelsen i Y Combinator betød, at de tre stiftere flyttede til Silicon Valley fra januar til april i år. Et ophold der var et vigtigt skridt i virksomhedens udvikling.

”I Californien opdagede vi virkelig, hvor sindsygt mange muligheder der er med Soundboks. Vi kom fra Roskilde, hvor det er de mest ekstreme forhold for sådan et anlæg, men vi fandt ud af, at det ikke bare er en festival gadget. Der er rigtig mange udendørs events, hvor der skal bruges musik, hvor vores løsning bare er nemmere, hurtigere og billigere end at leje et PA-anlæg,” siger Hjalte Wieth.

Opholdet kulminerede med den succesfulde kickstarter-kampagne, hvor de solgte 1400 anlæg.

I dag har virksomheden 22 ansatte, og Soundsboks sælges på både det danske, amerikanske og tyske marked. Salget er flyttet fra Kickstarter til Soundboks’ egen hjemmeside, som er det eneste sted, man nu kan købe anlægget.

”Vi vil gerne selv stå for salget i hvert fald et par år endnu, mens vi bygger brandet, så vi har fuld kontrol og samtidig kan levere til den bedste pris. Det vigtigste ved vores salg er bare at folk skal forstå, hvor god Soundboksen er. Vi har solgt 2000 anlæg med 30 dages returret, og vi har ikke fået et eneste retur,” siger Hjalte Wieth.

Vil være mere end en højttaler

På årets Roskilde Festival har Soundboks en bod, hvor man har kunnet forudbestille og leje det mobile anlæg. Bodens vigtigste funktion er dog at yde service til kunderne.

”Vi sælger et kvalitetsprodukt, så det handler om at højttalerne skal kunne spille hvert sekund. Festen afhænger af musikken, og derfor skal vi også være der til at fikse de problemer, der måtte opstå. Derfor er servicen her på festivalen en vigtig del af konceptet,” siger Hjalte Wieth.

Servicen er et led i rejsen fra at være et produkt på Kickstarter til at være en rigtig virksomhed, og deltagelsen på årets Roskilde Festival fungerer i højere grad som markedsføring end som en salgskanal.

Mens Soundboks arbejder på at få servicen i top, er næste skridt at tilføje sociale funktioner omkring det mobile anlæg, der i forvejen er omdrejningspunkt for mange fester, så Soundboks bliver mere end bare et batteridrevet anlæg.

Og helt i tråd med den sociale ånd insisterer Hjalte på at vennerne er med på fotoet af ham og de 20 Soundboks-anlæg, som de har sat op i en lejr i Dreamcity-området på årets festival, som pryder toppen af artiklen.

Skrevet af

Læs også

Top