Chatbot har sparet billister for knap 27 millioner kroner

DoNotPay, parkeringsbøde

En 19-årigs opfindelse har hjulpet 160.000 billister i London og New York med at få omstødt deres parkeringsbøder.

En chatbot har stor succes i London og New York. Her har den nemlig hjulpet 160.000 billister med at få omstødt deres parkeringsbøder. Chatbotten er opfundet af den 19-årige Stanford-studerende, Joshua Browder.

Chatbotten, DoNotPay, som bedst kan beskrives som en AI-advokat, hjælper billister med at klage over parkeringsbøder i et chat-interface helt gratis, skriver blandt andre The Guardian.

På bare 21 måneder har DoNotPay kørt 250.000 sager, vundet 160.000 og dermed sparet billister for sammenlagt fire millioner dollar eller knap 27 millioner kroner.

DoNotPay er mere end bare parkeringsbøder

Chatbotten fungerer ved, at man taster sin klage ind, og så spørger robot-advokaten, hvorfor du har fået bøden, og hvorfor du mener, den ikke er berettiget. Det holdes så op mod lovgivningen i det pågældende område, og bliver klagen fundet berettiget, så skriver chatbotten appellen.

Joshua Bowder fik ideen til robotten, da han som 18-årig fik intet mindre end 30 parkeringsbøder i og omkring London. Han så, at skulle man appellere bøderne, foregik det med formularer, hvilket passer perfekt til AI. Joshua Bowder har lært sig selv at kode, og på tre måneder skabte han robotten, der nu giver parkeringsbetjentene røde ører.

Robotten udrullede han i New York i marts i år, og her har den allerede været i brug 9.000 gange, skriver Venturebeat. Nu håber opfinderen at kunne lancere i Seattle til efteråret foruden at udvide brugen til flyrejsende, hvis fly har været forsinket i mere end fire timer, til flygtninge, der ønsker at søge asyl, og til HIV-smittede, der ønsker at kende deres juridiske rettigheder.

 

Skrevet af

Læs også

Top