Markedsplads for illustrationer rammer milepæl og kradser penge ind

Iconfinder

Der er sket meget, siden den første version af Iconfinder så dagens lys. Fra en enmandsoperation med base i en etværelses lejlighed til over én million ikoner, et solidt team og et hav af ikon-designere, der bidrager med kreative illustrationer.

Det danske startup Iconfinder har måtte kæmpe en sej kamp på vejen til succes. Virksomheden har både oplevet at få lukket sine servers på grund af for meget trafik og oplevet problemer med at generere omsætning.

Men siden Iconfinder, som er en online community-platform, der forbinder ikon-købere med ikon-designere, i sommeren 2009 rebrandede- og genskabte platformen, er det dog kun gået en vej. Virksomheden, der er beliggende i København, har på et år fordoblet antallet af ikoner fra 500.000 ikoner til over 1 million ikoner i 2016.

Konceptet bag Iconfinder

I sin enkelthed fungerer Iconfinder.com som en online markedsplads, hvor ikon-designere kan sælge sine designs. Designere kan oprette en profil, og kunderne kan følge de designere, de bedst kan lide. Iconfinder tager sig af alt fra kundesupport til promotion overfor nye brugere. Til gengæld tager virksomheden 30 procent af indtægterne, mens 70 procent går til designerne.

Iconfinder startede som en platform, der solgte ikoner enkeltvis. Kunderne betalte én pris og købte til gengæld ét ikon. Denne model viste sig problematisk for mange af virksomhedens kunder, hvilket tydeligt kunne ses på omsætningen, der dårligt dækkede omkostningerne.

Siden har virksomheden omlagt sig til en abonnementsbaseret strategi. Her kan kunder købe et fastsat antal ikoner om måneden eller købe sig adgang til hele Iconfinders ikon-samling med ubegrænset download. Det er dog fortsat også muligt at købe enkelte ikoner. Som nedenstående figur viser, har den nye strategi haft en direkte effekt på virksomhedens omsætning siden lanceringen i efteråret 2014.

God mulighed for ikon-designere

Iconfinders platform har fået succes, fordi den skaber stor værdi for ikon-designerne, der laver platformens indhold. Designere kan fokusere 100 procent på at producere lækre designs, og modtager stadig 70 procent af den omsætning, der er skabt gennem salg af designerens ikoner. Samtidig kræver den danske virksomhed ikke eneret på ikonerne. Hvis en ikon-designer allerede sælger sine designs ved hjælp af andre kanaler, er det helt okay med Iconfinder.

På den måde har Iconfinder haft succes med at udvikle et koncept, der gør virksomhedens bidragsydere glade, og samtidig skaber omsætning for begge parter. Kunderne er også glade, da de har fået en centraliseret ikon-database med kategorier, der strækker sig fra ”abstract” til ”maps & navigation”.

Det gode forhold, der eksisterer mellem Iconfinder og de frivillige designere, ses tydeligt på virksomhedens tilgang af nye ikoner. Som tidligere nævnt har virksomheden i løbet af det seneste år fordoblet antallet af ikoner, så der nu er over en million ikoner i samlingen. Samtidig tilføjes der månedligt omtrent 50.000 nye ikoner, hvilket vidner om stor interesse fra ikon-designernes side.

Iconfinder fejrer milepæl

På sin vej til en million ikoner lancerede Iconfinder tidligere på året en konkurrence. Selvom milepælen er nået, løber konkurrencen stadig frem til 1. juli.

Konkurrencen udlover forskellige præmier, og deltagelse kan for eksempel ske ved at tweete omkring milepælen ved brug af hashtagget #OneMillionIcons.

Mere information omkring konkurrencen kan findes her.

Skrevet af

Læs også

Top