Dansk cykeleventyr boomer med crowdfunding

velocator

Det danske tech-startup Velocator har ild i jernene. Deres crowdfunding-kampagne går strygende og her morgenen efter at kampagnen sluttede, har de langt overskredet deres mål.

250.000 kroner. Det var målet for danske Velocator, da de startede deres crowdfunding-kampagne. Via kampagnen har folk kunnet købe deres specielle cykellygter med inkorporeret GPS-tracker til halv pris, og det er der mange, der har benyttet sig af.

Ikke kun private, men i særdeleshed også virksomheder og forhandlere. Eksempelvis har Hvide Sande Bikes valgt at pist-væk-sikre deres udlejningscykler og i går kunne Velocator melde om den hidtil største ordre i løbet af kampagnen.

Alm. Brand har nemlig lukket en købsaftale på 500 sæt Velocator-lygter til deres kunder. Det blev til en check til startuppet på 125.000 kroner, som bragte kampagnen op på 400.000 kroner. Langt over deres mål på 250.000.

Vild oplevelse

Christian Olesen, udvikler og medstifter, er naturligvis glad for resultatet. For selvom ordren selvfølgelig ikke kom dumpende ned fra en skyfri himmel, så var det, med hans egne ord, “en vild oplevelse”.

“Vi var jo heldigvis nået i mål, men de der ekstra 125.oo0 oveni, det pynter altså. Med fare for at lyde som en fodboldspiller, så bliver man jo sindssygt glad over sådan en ordre. Den havde være på tegnebrættet i et stykke tid, men det var først, da vi var der og skrev under, at det blev rigtig virkelighed. Så skulle der jo hurtigt laves en straks-overførsel, så Alm. Brand kunne nå at være med i kampagnen, og så var det ellers op på direktørens kontor og poppe champagnen,” fortæller han med grin i stemmen.

Alm. Brands koncernkundedirektør, Rasmus Lynge, er lige så spændt på samarbejdet, fortæller han i en pressemeddelelse fra Alm. Brand.

”Vi er både glade og stolte over at kunne hjælpe de to unge iværksættere i mål med deres drøm. Vi mener deres idé har mange perspektiver ind i forsikringsbranchen og lander lige ned i vores fokus på kundeoplevelsen og Internet of Things, som i de kommende år bliver et spændende område for forsikringsbranchen at kigge ind i. Vi har valgt Velocator, fordi deres løsning netop opererer inden for dette felt. Vi har særligt bemærket, at de som de første har skabt en løsning, der anvender GSM-teknologi uden abonnement på mobile devices, og uden at skulle lades op,” siger Rasmus Lynge.

Læs også: Forsvundne cykler er måske fortid

Christian Olesen fortæller, at flere og flere forsikringsselskaber udviser interesse, efter der er kommet fokus på cykeltyverier. Og det er en af de problematikker, som Alm. Brand har beskæftiget sig meget med. Så om alt går efter planen, så tikker der endnu en ordre ind i løbet af det næste års tid.

“Jeg ser det, som det første skridt mod et langt og godt samarbejde med Alm. Brand,” tilføjer stifteren.

Går nu efter mere ambitiøs skaleringsplan

Der er mange ideer i støbeskeen hos Velocator, fortæller Christian Olesen.

“Havde du spurgt mig for en måned siden, ville jeg have sagt, at vi havde en klar udviklingsplan, men nu skal vi over og have en mere ambitiøs skaleringsplan,” fortæller han.

Der arbejdes i øjeblikket på flere ordrer fra vigtige medspillere på markedet, afslører han. Flere af dem omhandler mulighederne for at bruge Velocators løsninger i andre produkter. Generelt inden for trackingudstyr; det kan være til biler, motorcykler, ladcykler og deslige.

Netop fordi deres løsning kører på et lavt strømforbrug og en forretningsmodel uden abonnement, så går Velocator ind og udfylder et stort hul i markedet, fortæller Christian Olesen.

“Det er selvfølgelig ren luksus for os,” tilføjer han.

Men han har en idé om, at der ligger massevis af opfindelser derude, som indtil nu kun har kunnet lade sig realisere med abonnementløsninger, og det får mange til at springe fra igen. De færreste har lyst til at skulle have abonnement på alt i livet, mener han, og derudover er der også et kæmpe arbejde i abonnementsløsninger. Der er en masse mellemled, hvem skal egentlig stå for abonnementet, og hvordan skal det gøres.

Derfor forudser han en stor udvikling på tech-markedet, hvis man kan inkorporere Velocators løsning i stedet for abonnementsløsninger.

Det er ikke nødvendigt med et stort community for at crowdfunde

Christian Olesen fortæller, at der var mange, der ikke kunne forstå, at de valgte at benytte sig af det danske site Booomerang og ikke en af de større, internationale crowdfunding platforme. Men han mener ikke, at det nødvendigvis handler om at have adgang til et kæmpestort community for at køre en succesfuld crowdfunding-kampagne. Han mener sagtens, at man kan nå ud med sin kampagne. Man skal bare ville det.

“Folk har rystet på hovedet af os og sagt, ‘I kan lige så godt glemme det, det lykkes aldrig.’ Derfor er det fedt at vise, at man sagtens kan nå i mål på en side som Booomerang, hvis du har det rigtige produkt og er villig til at lægge energi og tid i det,” fortæller han og tilføjer grinende:

” Vi er ikke erfarne, og vi har lige lavet den største kampagne på Boomerang nogensinde.”

Han mener, at der er mange startups, der kunne drage fordel af at vende sig mod sider som Booomerang i stedet for de store sites.

“Man vil jo hellere være en stor fisk i lille dam hjemme i Danmark, end en lille fisk i et stort hav af etablerede virksomheder,” påpeger Christian Olesen.

Og så mener han, at sites som netop Booomerang og andre lignende sider kun vil blive bedre og bedre. Især hvis folk bruger dem mere.

For Velocator har kampagnen i hvert fald været en stor succes. Trendsonline ønsker et stort tillykke med det flotte resultat og holder et vågent øje med startuppets fremtidige udvikling.

Læs også

Top