Festival-startup tjener penge på dit pis

Peefence, 1 -Trendsonline på Roskilde - af Sebastian Kjær-4

Det startede som et DTU-projekt, der sikrede idémændene armbånd til Roskilde Festival. Men efter fire års udvikling under Roskilde Festivalen, hvor projektet har kørt på hobbybasis, overvejer stifterne af Peefence nu at gøre deres mobile urinaler til en levevej.

Roskilde Festivalen er notorisk kendt for urinstøvet som opstår på varme dage, når festivalgæsterne tisser op ad hegnene. Problemet forsøger Peefence at mindske med deres mobile festivalurinaler.

”Urinstøvet er jo decideret sundhedsskadeligt – folk bliver syge af det. Derudover er der også et miljøaspekt i det, for det er ikke godt for jorden at få så meget urin på én gang,” forklarer Frederik C.V. Hansen, der er medstifter og partner i Peefence.

Løsningen, Peefence har lavet, er en plastikmåtte, der hænges på festivalens hegn ved hjælp af to strips. Derefter foldes de nederste hjørner af måtten op, så der dannes en rende i bunden af måtten. Hver måtte forbindes til sidst til et rørsystem med en pumpe, der pumper tisset væk fra hegnet – og ultimativt folks næser. Sidste år opsamlede Peefence 40.000 liter tis ved hegnet i C-området alene.

Efter fire års udvikling på Roskilde Festival, står Peefence med så stærkt et produkt, at de i april i år vandt både en IF Design Award og A’design Award – og det har givet blod på tanden.

Ingen løftede pegefingre

Peefence startede i et formelt samarbejde mellem DTU TechLab og Roskilde Festivalen, hvor studerende fra DTU løser forskellige problemer på festivalen for at gøre oplevelsen bedre for gæsterne.

”I 2013 havde vi kun én prototype med, og der var ikke et pumpesystem på. Siden er det vokset til, at vi i år har 400 styks med, som er fordelt over hele festivalen. I starten kunne vi selv lave dem derhjemme, men i takt med at vi har leveret flere hvert år, har vi skullet få styr på produktionen,” siger Frederik C.V. Hansen.

Samtidig har en del af udviklingen gået ud på at lave Peefence til et koncept frem for et produkt. De har blandt andet været meget bevidste om ikke at komme med løftede pegefingre, men bruger i stedet nugding med print som ”Come closer – it’s shorter than you think”, for at lokke folk til at bruge urinalerne.

”Det handler om at forstå hele kulturen herude, og skabe en god oplevelse omkring produktet,” siger Frederik C.V. Hansen.

Klar til salg

Forretningsmodellen for Peefence går ud på at leje urinalerne ud. Plastikmåtterne er meget mobile – i år har Peefence leveret 400 toiletter i to Silvan-trailere – og det betyder, at de kan konkurrere på prisen.

Indtil videre har Roskilde Festivalen været den eneste store kunde, og det har ikke været tilfældigt.

”Vi tog tidligt en beslutning om at få produktet helt færdigt, før vi for alvor gik i gang med salg. Der har Roskilde Festivalen været en god platform til at udvikle Peefence,” siger Frederik C.V. Hansen.

Planen er komme i kontakt med gade-events, loppemarkeder og festivaler som aftagere for Peefence, så det måske kan blive stifternes levevej på sigt.

”Vi er ved at være der, hvor produktet er færdigt, og vi begynder at arbejde mere med salg. Næste sommer er vi færdige med vores uddannelser, og skal finde ud af, om vi så vil gå fuldt ind i projektet,” siger Frederik C.V. Hansen.

Skrevet af

Læs også

Top