Arkiver

NyhederPlatformSponsoreret indholdSustainable Tech

Din forretningsmodel bliver stærkere, hvis du engagerer dig i velgørenhed

Udgivet første gang d. 27. maj 2016.

Faktisk er spørgsmålet slet ikke, hvorfor dit startup skal engagere sig i velgørenhed, men hvorfor du ikke har gjort det endnu. Det mener i hvert fald ekspert i CSR fra Copenhagen Business School, Luisa Murphy.

Luisa Murphy er forskningsassistent på Copenhagen Business Schools afdeling for Interkulturel Kommunikation og Ledelse og projektleder på skolens bæredygtighedsplatform. Hun forklarer, at der stadig er for lidt forskning i det potentiale for erhvervslivet og samfundet, som bliver sluppet løs, når virksomheder engagerer sig i social ansvarlighed og den forskning der eksisterer tager udelukkende udgangspunkt i multinationale koncerner.

Trods dette tyder det på, at virksomheder der tager socialt ansvar har en række virkninger både på virksomheden og for samfundet.

“En typisk forskel mellem Corporate Social Responsibility (CSR) i multinationale virksomheder og i små og mellemstor virksomheder (SMV’er) er direktørens rolle. Han/hun spiller ofte en vital rolle idet CSR er et meget personligt og familie-orienteret engagement. Det kommer til udtryk i udtalelser som: “Vi føler et stort ansvar for lokalsamfundet” eller “-vores medarbejdere” eller “-de dårligt stillede folk vi handler med i Indien”.”

Det er altså ofte de personlige værdier, som ejeren eller lederen af en SMV har, som er den vigtigste faktor for om virksomheden tager socialt ansvar.

Læs også: Dansk startup introducerer ‘new charity’: “Vi lægger velgørenhed tilbage i dine hænder”

Social ansvarlighed giver loyale kunder

Luisa Murphy understreger, at når SMV’er tager socialt ansvar, så har det ofte positive effekter på de interne forretningsprocesser, såsom medarbejdernes produktivitet, men det har også en ekstern effekt på samarbejdspartnere og kundeloyalitet. Luisa Murphy mener, at disse effekter bør give stemme til en business case for, at små- og mellemstore virksomheder engagerer sig i socialt ansvar.

“Ved at gå forrest på socialt ansvar, kan SMV’er åbne veje, som de ikke kunne få adgang til eller forestille sig før. Disse veje kan eksempelvis være positivt omdømme eller at få vigtige input til SMV’ets forretningssucces,” forklarer hun og uddyber:

“Når SMV’er udvikler partnerskaber i et samfund, øger det kundernes tillid og skaber forretningsmuligheder, der tilsammen tjener som væsentlige ingredienser for SMVets bundlinje.”

Samtidig understreger hun, at spørgsmålet ikke bør være: ‘hvorfor skulle SMV’er engagere sig i socialt ansvar?’, men snarere, ‘hvilke barrierer modvirker en sådan deltagelse, og hvordan kan vi hjælpe SMV’erne med at tage socialt ansvar?’

På trods af at multinationale selskaber har domineret området for social ansvarlighed, så består 99 procent af det Europæiske økonomiske marked af SMVer. Derfor ligger der også et enormt uudnyttet potentiale for social ansvarlighed i disse virksomheder. Ifølge Luisa Murphy bør vi være håbefulde omkring de sociale og økonomiske muligheder, der måtte opstå efterhånden som SMV’er bliver tilknyttet markeder og velgørenheds-sager over hele kloden gennem social ansvarlighed.

Velgørenhed er et godt sted at starte

Luisa Murphy forklarer at velgørenhed kan være det første skridt en lille eller mellemstor virksomhed tager hen mod en egentlig CSR-strategi. Her kan de begynde at forstå de forretningsmæssige og sociale fordele ved at engagere sig i social ansvarlighed.

“Hvis en virksomhed for eksempel involverer sig i at støtte en lokal sag, vil de se, hvordan øget brand-genkendelse fører til nye forretningsmuligheder gennem sponsorater, partnerskaber med lokal-samfundet og øget medarbejdermotivation fra disse bestræbelser,” mener hun.

“Velgørenhed giver SMV’er mulighed for at blive synligt medlem af samfundet. Nogen virksomheder kan virke utilgængelige og ude af stand til at skabe relationer med forbrugerne. Det retter velgørenhed i lokalsamfundet op på.”

Læs også: Velgørenhed for virksomheder skal ikke være så svært

Det er svært for små og mellemstore virksomheder at have samme rækkevidde som multinationale selskaber i lokalsamfund over hele kloden. Det danske startup Charii har dog skabt en service, som gør det lettere for SMV’er at komme i gang med velgørenhed ved at koble dem sammen med de eksisterende velgørenhedsorganisationers kampagner.

Velgørenhed kan være en måde for små og mellemstore virksomheder at opnå en meningsfuld indflydelse og adgang til markeder i lokale samfund, som de ikke ville normalt har adgang til.

Skriv et svar