Startup-råd: Du er selvstændig, men ikke alene

Susie Lynge, Netværk

For mange er kunsten at netværke svær at meste. Men et stærkt netværk er nøglen til succes for mange iværksættere og kan også bruges i kunderelationer.

Prøv at tænk på, hvor du er i dag. Hvordan du kom dertil, hvem du mødte på din vej, og hvor du ville have været, hvis ikke du havde mødt de mennesker, du gjorde. Ofte er det nemlig vores relationer, der er med til at pejle, hjælpe og løfte os dertil, hvor vi drømmer os hen. Men det starter hos os selv – og vores evne til at netværke.

Kunderne er vigtigere for dig, end du er for dem
Man behøver ikke forkæle sine kunder. Man skal bare behandle dem, så de har lyst til at komme igen.
Du er selvstændig, men ikke alene
Brug din omverden. Del dine tanker og bekymringer og sørg for, de ikke hober sig op.
Netværk er ikke kun for typer i alt for smart tøj
Dit netværk er til for at blive brugt. Der ligger mange forretningsmuligheder og værdifulde råd gemt.
Kilde: DANA

Netværk bliver en stadig vigtigere del af erhvervslivet. Og især for iværksættere kan netværk være den komponent, der får din forretning til at syde og boble. Netværk findes både i dine personlige relationer, i erhvervsgrupper og i kontakten til dine kunder – og det er afgørende for ens salg, fortæller Susie Lynge, partner i Netværks Akademiet.

”Det er benhårdt at være iværksætter. Det er sjovt og udfordrende, men det er også hårdt. Dit netværk kan give oplevelsen af at have et heppekor, en flok som tror på dig og yder støtte. Men et godt netværk, kan også give dig ærlig feedback, som du lytter til og tager til dig,” siger hun.

Tre elementer i at netværke

Der er grundlæggende tre elementer i at netværke; det bevidste, det autentiske og det adfærdsmæssige, fortæller Susie Lynge. Man skal nemlig være vågen, bevidst om hvad man vil med sine relationer, så man på den måde kan bidrage til hinandens liv og skabe en gensidig forretningsværdi.

Derudover skal man være autentisk og oprigtig. Man skal turde være sig selv og ville det gode i relationen, og til sidst skal man pleje og udvikle sine relationer, og kortlægge dem og sin egen adfærd. Alle de tre ting skal gå op i en højere enhed, fortæller Susie Lynge.

”Det handler om at hjælpe hinanden til at opnå hinandens drømme. Jo mere man har lyst til at hjælpe andre, jo mere har de også lyst til at hjælpe den anden vej rundt,” siger hun.

Alligevel kan det for nogen være en grænseoverskridende øvelse at begive sig ud i at netværke. Det er en strategisk relation, og det er uvant for mange.

”Hvis man er bange for at komme til at virke manipulerende, kan det være fordi, man mangler autencitet. Man må gerne tænke, at en bestemt relation kan give adgang til et stort netværk, men du skal også have lyst til at bidrage til deres liv. Du skal være oprigtig interesseret i, at det også går godt for den anden part. Så er det ikke længere manipulerende. Så er det win-win,” siger hun.

Brug dine kunderelationer

Når det kommer til kunderelationer er netværk afgørende for ens salg og videre forretning. De skal services. Så meget, at de har lyst til at anbefale en. De skal have mere, end de forventer at få. Vis dem, at du ser dem, at du lytter, at du forstår dem og er interesseret i dem, fortæller Susie Lynge.

”Det er jo grundlæggende det, netværk handler om. Kan man det, vil kunderne naturligt anbefale en. Man skal gøre sig umage med at servicere sine kunder så meget som muligt, så man er sit eget brand værd. Samtidig skal man være modig nok til at spørge de gode kunder om hjælp til anbefalinger,” siger hun.

DANA, de selvstændiges A-kasse, har lavet en række gode råd, så du kan undgå de værste faldgruber som iværksætter. Dem kan du læse her.

Skrevet af

Læs også

Top