Arkiver

Content PartnereNyhederSponsoreret indhold

OrderYoYo: Vokseværk uden ømme knogler

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Først lukkede de en investering på 18,5 millioner. Så kårede Trendsonlines læsere dem til månedens startup. Nu ser de sig ikke tilbage og lægger heller ikke skjul på, at investeringen skal bruges til at åbne markeder i Europa. Denne måneds vinder af TechBubbles er fundet.

De har ved flere lejligheder tiltrukket sig opmærksomhed i 2016. Tidligere på året kunne Thor Angelo bebude, at hans startup iWaiter pivoterede og blev til takeaway-platformen OrderYoYo, og samtidig investerede SEED Capital i den nye konstellation under det nye navn.

Læs også: Just Eat-konkurrent rejser millioner i ny investeringsrunde

Den nye konstellation i foundergruppen består udover Thor Angelo af Product Manager Thomas Paulsen og Head of Sales Hakan Yagci. Thomas Paulsen udgjorde sammen med Thor Angelo iWaiter, men deres udfordringer med at slå igennem til deres kundegruppe var for stor en mundfuld. Et andet sted i København kæmpede Hakan med udviklingen af sin app Mbestilling, men havde en fod inden for i klientellet, som daværende iWaiter søgte.

De tre co-founder Hakan og Thomas Paulsen med Thor Angelo i 2D i midten
De tre co-founder Hakan og Thomas med Thor Angelo i 2D i midten

Takeaway skal dyrke loyale kunder

Startuppet giver det lokale pizzaria, indiske takeaway eller andre typer restauranter engagementet med deres kunder tilbage gennem en skræddersyet app. Et engagement der i høj grad består af lokale og loyale kunder.

”Det er jo tosset, at et pizzeria skal betale gebyr for at have loyale og tilbagevendende kunder. Med deres egen app får de mulighed for at engage med deres egne brugere, så at sige. Med andre ord ejer de deres egne kunder. De kan udlove promokoder for at være loyale og interagere uden mellemled,” siger Thomas Paulsen.

OrderYoYos forretningsmodel er baseret på en abonnementsløsning, der stiger afhængigt af kundens omsætning. Det skal altid kunne betale sig for restauranten af skabe en større og større kundebase, og derfor bliver det månedligt procentvis lavere, hvis omsætningen bliver større. Ifølge Thomas og Hakan er det en anden metode end deres største konkurrents model.

”Vi vil gerne give vores kunder et ekstra incitament for at skabe gode kunderelationer. Just Eat tager op imod 20 procent for hvert salg, og derudover er der en række dyre gebyrer forbundet med deres partnerskab. Vi tror på, at vi gør det bedre ved at gøre det mere enkelt,” fortæller Thomas.

Læs også: Tunge drenge vil vippe Just Eat af fast food-tronen

Hvis man eksempelvis forestiller sig en restaurant, som i en given periode har leveret mad til 350 kunder for en samlet værdi af 55.000 kroner, så tager Just Eat ifølge Orderyoyo cirka 11.000 kroner, mens OrderYoYos andel vil lyde på 995 kroner. Ifølge deres egen research kommer op mod 85 procent af alle ordrer fra stamkunder.

Globalt skaleringspotentiale

På tre måneder har man tredoblet antal af livekunder, der har deres egen app. De imponerende tal skyldes blandt andet, at man er rykket ind i Storbritannien, der alene udgør en tredjedel af det europæiske marked.

”Vi vil gerne etablere en salgsafdeling i Storbritannien, lukke det engelske og irske marked, og derefter satser vi på at rykke ind i Tyskland og flere lande i Skandinavien, som vi kommer længere ind i 2016,” siger Hakan.

De hviler altså ikke på laurbærerne. For at holde momentum og indfri deres ambitioner opruster OrderYoYo også på medarbejderfronten. Alene i denne uge starter seks nye kolleger. Mange af dem er unge og med forskellig etnicitet. Virksomheden anerkender, at flere af deres kunders første sprog ikke er dansk eller engelsk, men arabisk eller tyrkisk.

“Vores kunder føler sig trygge, fordi vi møder dem der, hvor de er. Det giver også nogle bedre forhandlingssituationer, og chancen for at begge parter sidder ved forhandlingsbordet med en god fornemmelse er større, når vi taler samme sprog i mere end en forstand,” afslutter Hakan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I samarbejde med Vivino uddeler vi bobler til et succesfuldt startup. Vi vil nemlig gerne hylde de startups, der har gjort et fantastisk stykke arbejde, og du kan være med til at vælge vinderen.

Nominerede til næste afstemning af TechBubbles for august måned afsløres i starten af september.

Skriv et svar