Uber får grønt lys i Kina

Uber, Didi Chuxing, Taxatjenester

Taxatjenester som Uber og Didi Chuxing har fået tilladelse til at køre i Kina. Den kinesiske regering stiller visse krav til chaufførerne, men begge virksomheder byder den nye mulighed velkommen.

Længe har der været kontroverser om Uber og lignende tjenester. Underbyder de eksisterende muligheder? Kan de garantere for sikkerheden? Er det sorte penge? Men selvom den ikke gik i Danmark, så har amerikanske Uber og kinesiske Didi Chuxing fået grønt lys til at køre i verdens største marked.

Ifølge Bloomberg planlægger Kina formelt at tillade tjenesterne fra november i år, men begge virksomheder har kørt i landet længe. Den formelle beslutning giver nu endelig klarhed over, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er.

Taxatjenester skal køre under lokale regler

Tjenesterne bliver nemlig underlagt nogle love og regler, som skal sikre blandt andet konkurrencen. De første udkast af reglerne så ud til at blive så besværlige, at de ville være umulige at følge, men reglerne udlagt torsdag er blevet taget godt imod af begge virksomheder, skriver Bloomberg.

Det er især lokale regeringer, der har blokeret for at on-demand biltjenester som Uber og Didi har kunnet bliver udbredt – selv i Ubers hjemland, USA, har virksomheden mødt modstand. Det har simpelthen været for svært at lovgive og overkomme taxachaufførernes opposition til de nye alternativer.

I Kina vil de nye regler kræve at køretøjerne, der bliver brugt, skal have installeret sikkerhedsalarmer og GPS, og alle chauffører skal registreres hos de lokale taxaregulatorer og må ikke have en eneste plet på straffeattesten. Derudover får de lokale regeringer i landet råderum til at prissætte og lave lokale regler for tjenesterne, skriver Bloomberg.

Deleøkonomien skal forhindre forurening

En af grundene til, at Kina har valgt at lovgive for taxatjenester er for at udvikle deleøkonomien i landet, og finde metoder til at nedsætte forureningen efter årtiers vækst funderet i tung industri. Det fortalte viceminister Liu Xiaoming ifølge Bloomberg.

Uber og Didi Chuxing, som bakkes op af kinesiske internetgiganter som Alibaba Group Holding Ltd. og Tencent Holding Ltd sammen med Apple Inc. argumenterer for, at de vil kunne afhjælpe trafikpropper og luftforurening ved at tage biler fra vejene. Begge firmaer har da også interesse i at få udbredt deres tjenester så vidt som muligt og bruger milliarder på at intensive kampen for at få lovliggjort deres virksomheder lokalt.

 

 

 

Skrevet af

Læs også

Top