Ny smartphone-producent på vej til det europæiske marked

smartphones-oppo

Selskabet er kinesisk og er i løbet af det seneste år strøget op i top fem over bedst sælgende smartphone-mærker. Faktisk er de nu den fjerdestørste producent, lige i hælene på Apple, Samsung og Huawei.

Oppo hedder de. Og filosofien er lige så klar som navnet. De sælger high-end smartphones til lav pris. Eksempelvist er deres gennemsnitlige pris på en smartphone helt nede omkring en tredjedel af hvad Apples iPhone koster. Det fortæller Finans.dk.

Oppo producerede sin første smartphone i 2008, så de har i teorien været på markedet næsten lige så længe som Apple, men først inden for det seneste år, har de formået at bide sig fast på det asiatiske marked. De har faktisk bidt sig så godt fast, at deres salg er steget med 137 procent på blot ét år. Det er nok til at udgøre en reel trussel mod Apple. I hvert fald på det kinesiske marked.

Endnu har Oppo kun satset på det asiatiske marked, nærmere bestemt i Kina og Indien, men her har de til gengæld også satset aggressivt, for at vinde markedsandele. Men nu vender de blikket mod Europa. Finans.dk vurderer, at det blot er et spørgsmål om tid, før det kinesiske selskab vinder empati fra de vestlige forbrugere.

Oppo går mod strømmen

En overraskende detalje ved Oppos kampagnestrategi er, at de specifikt har fravalgt e-handel. Deres smartphones bliver således forhandlet fra fysiske butikker, hvor folk kan prøve dem af. Det er en taktik, der ser ud til at give mening, specielt da deres målgruppe er forbrugere i mindre kinesiske byer, hvor det måske endda også er forbrugerens første smartphone.

Nu da de har vendt blikket mod andre markeder, er de dog begyndt at åbne op for online køb af deres mobiltelefoner.

Der går dog nok stadig et par år, før Oppos telefoner står øverst på ønskelisten i de danske hjem, men hvem ved – om fem år hedder din smartphone måske Oppo frem for Apple.

Læs også

Top