Kvalitet over håndører: Alfabeto vil strømline tekstforfatterbranchen

alfabeto

Tekstforfatterbranchen kan være en uoverskuelig jungle nogle gange. Folk byder ind fra nær og fjern med tilbud af varierende størrelse og desværre også kvalitet. Det vil det nye startup, Alfabeto, gerne lave om på. De fokuserer på kvaliteten af tekstproduktet frem for at gøre det billigere. Men til gengæld har de gjort det nemt.

Alfabeto er startet af to gymnasievenner, Christian Johnsen og Sebastian Bjørnsen. Deres mål er at sikre omverden tekst af ordentlig kvalitet, også selvom det måske koster lidt mere.

“Jeg var overbevist om, at hvis Alfabeto skulle blive en realitet, var præmissen at projektet skulle gøre op med den ustabilitet, der på nuværende tidspunkt befinder sig på markedet. Forfatterne, der skriver artiklerne, skal alle have en relevant uddannelse samt en god løn. Det betyder en højere pris, men også højere kvalitet,” fortæller Christian Johnsen.

Han har tidligere erfaring fra et lignende startup, så han havde på forhånd kendskab til udfordringerne inden for tekstforfatning. Og ifølge ham er der ingen rammer, der definerer, hvornår man kan tillade sig at sælge sine tekster. Derfor oplever han også ofte, at folk tilbyder tekstforfatning, selvom det ikke ligger inden for deres felt eller ekspertise.

Kvalitet frem for alt

Det specielle ved Alfabeto er, at de fremfor alt fokuserer på kvaliteten af deres produkter. Også selvom det medfører en højere pris. Man kan sige, at de kører efter devisen, “Man får, hvad man betaler for.”

Derfor har Alfabeto opdelt deres forfattere, så de hver især sidder med relativt få emneområder, da de mener, at det skaber en højere kvalitet, når forfatterne holder sig til deres kerneområder.

Webshop for tekster

Sådan beskriver Christian Johnsen Alfabeto. De to stiftere har nemlig udviklet deres hjemmeside som enhver anden slags webshop. Kunden går ind og vælger sit ønskede produkt, udfylder nogle informationer og betaler med det samme via hjemmesiden. På den måde opstår ingen kedelige økonomiske overraskelser, og kunden skal ikke gøre mere i forhold til teksten; blot vente på at modtage den.

“Vi ser tekstforfatning som en ydelse, men teksterne som et produkt. Derfor har vi forsøgt at finde en måde, hvorpå vi kunne integrere det hurtige og nemme købsflow, som man kender fra en webshop, hvor du tilføjer dine produkter til en kurv og tjekker ud. Det vil vi gerne opnå, uden at det på nogen måde går ud over kvaliteten og ydelsesdelen af vores forretning,” forklarer han.

Ideen er, at det at købe en tekst skal være lige så nemt, som at bestille en kasse kuglepenne til kontoret via en webshop.

Grammatik og struktur er vigtigt

Som journalister på et magasin får man ofte tilsendt en masse pressemeddelelser, så med tiden lærer man at sætte pris på en velskreven pressemeddelelse. En meddelelse, der tydeligt og levende fortæller, hvad nyheden går ud på og ikke mindst, hvad der er specielt ved nyheden. I et ordentligt sprog med styr på grammatikken.

Men alt for ofte finder man først de reelle oplysninger i bunden af klamamsen, og så forsvinder nyhedsværdien ofte i testimonials fra kunder eller lignende.

Derfor har vi tjekket siden ud, og det er ganske rigtigt nemt. Vi bestilte for sjov en pressemeddelelse på 100 ord. Prisen kom frem med det samme, da Alfabeto har en fast pris per ord på 1,75 kroner. Derfra skulle vi blot udfylde forskellige informationer omkring nyheden, målgruppen og kontaktoplysninger. Og voíla, vi var klar til at sende ordren afsted.

Hvis Alfabeto kan højne niveauet med deres webshop, kan det være, flere pressemeddelelser går igennem redaktionernes filtre rundt omkring i landet.

 

Læs også

Top