Dansk startup indkasserer millionstøtte til at forny busbranchen

Busbranchen

Det danske startup Bookingabus.com vil gøre busbranchen mere gennemsigtigt. Mange ved nemlig ikke, at det ofte sagtens kan betale sig at leje en bus kontra de mange andre tilbud inden for transport. Og mange ved knap nok, hvor de skal starte, og hvor de skal slutte. 

Konceptet er klart. Bookingabus.com har udviklet en algoritme, der udregner prisen for den ønskede tur, når kunden har indtastet sine ønsker. Algoritmen går så ind og udregner tilbud fra de forskellige busselskaber, som startuppet har partnerskab med. Derfra er det som kunde bare at kigge tilbuddene igennem og finde det, der passer bedst til deres ønsker.

Det kan være alt fra en gruppe rejsende fra lufthavnen, transport til og fra julefrokoster, sportsarrangementer og deslige, fortæller medstifter Hasse Eriksen til Trendsonline.dk.

Tunge investeringsprofiler vil ind i Bookingabus.com

Og det har vakt interesse fra nogle af de tunge investeringsprofiler i innovationsmiljøet, fortæller Business.dk mandag. Otte millioner samlet blev til det, fra henholdsvis SEED Capital, Vækstfonden og Midtjyske Iværksætterfond. Og så har det to et halvt år gamle startup fået to nye bestyrelsesmedlemmer, nemlig Rasmus Busk, serieværksætter og CEO i Verisure samt Sven-Eric Nilsson, CEO i Stylepit.

Og de er ikke kun med, når der skal tages pressebilleder. Eksempelvis er Rasmus Busk den nye bestyrelsesformand i foretagendet.

“Min rolle er at være sparringspartner i dagligdagen. Jeg er ikke bare en kransekagefigur,« fortæller Rasmus Busk til Business.dk og fortsætter, “Bus er et overset transportmiddel. Og det er helt oplagt at lave en algoritme, der kan prissætte, hvad en bustur skal koste. Der er virkelig potentiale i denne her forretning.”

Et overset marked

Busbranchen er faktisk ret stort, fortæller Hasse Eriksen til Business.dk. Men der er endnu ikke rigtigt nogen, der har tænkt i at skabe et reelt overblik over branchen – et marked, der i Europa beskæftiger omkring tre millioner mennesker og omsætter for 150 milliarder kroner om året.

Og ifølge medstifter i Bookingabus.com, Lars Hylling Axelsson, så er der ingen, der har forsøgt sig med at bruge internettet som et marketingsværktøj, sådan som de gør.

Vil køre konceptet ud i Europa

Indtil nu har Bookingabus.com arbejdet på at få foden solidt ind på det danske marked, fortæller Hasse Eriksen, men med den nye investering skal de til at skalere ud på det europæiske marked.

“Vi er allerede i gang med at oprette aftaler i Tyskland og England, og med tiden vil vi gerne skalere op til at dække det generelle europæiske marked,” fortæller han afslutningsvist til Trendsonline.dk.

Læs også

Top