Danske Shipbeat har begæret konkurs

Shipbeat

De satte ud for at disrupte en gammel industri; fragt-systemer. Det indkasserede dem nogle millioner i investeringer og en succesfuld Business Angel, men nu er skibet stødt på grund, og Shipbeat har måtte indgive konkurs.  

Shipbeat Post-Mortem står der. Et blogindlæg medstifter af det danske startup, Kenneth Svenningsen, aldrig havde ønsket, at han skulle skrive. Men tirsdag har hans virksomhed Shipbeat.com begæret konkurs.

Det startede ellers så godt for Shipbeat tilbage i 2014. Kenneth Svenningsen og Joachim Rørbøl havde begge erfaring fra Miinto, og efter eget initiativ startede de op selv. Den dengang nystartede virksomhed fik af SEED Capital og Sunstone Capital ni millioner i investering. Samtidig fik de serieiværksætter Klaus Nyegaard med som Business Angel. De var klar til at indtage verden med deres ”logistics as a service”-iværksættervirksomhed.

Der er altid flere grunde til en konkurs

Men skibet, som sejlede ud for at disrupte fragt-systemer og logistiske udfordringer i e-commerce, kom ud i stormvejr. Kunderne elskede at spare penge på shipping. Men det krævede både konkurrencedygtige fragtpriser og opbygning af software. Og det krævede masser af hårdt arbejde. Den del kunne de klare. Men at opnå konkurrencedygtige priser fra fragtudbyderne, det gik desværre ikke.

Shipbeat havde endda forventet modstand fra fragtudbyderne, men bare for at få en aftale med PostNord brugte de et helt år. Et firma som blev ved med at modarbejde dem, skriver Kenneth Svenningsen på sin blog, som også lægger vægt på, at der altid er flere grunde til, at man får succes – eller ikke får succes.

Det betød, at det tog alt for lang tid for startuppet at komme på markedet og selv da kunne de kun konkurrencedygtigt servicere de mindre kunder. Økonomien gjorde det besværligt at få opbygget den nødvendige volumen, da hver kunde kun bidog med meget lidt i den henseende.

Begærede konkurs af egen fri vilje

Til sidst stødte Shipbeat altså på grund, to år efter rejsen startede.

Stifterne havde lange, alvorlige diskussioner med bestyrelsen og investorerne og de kom frem til, at det ikke længere var fornuftigt at poste flere penge i virksomheden. Derfor underrettede de Markedsmodningsfonden, som havde ydet støtte, om, at projektet ikke kunne køre, sådan som de havde ønsket og de erklærede sig frivilligt konkurs.

I blogindlægget takker Kenneth Svenningsen teamet, investorerne og ikke mindst hans og Joachim Rørbøls familier for deres støtte og tillid.

Og som han skriver; nok fik de ikke succes, men de fejlede heller ikke. De har bare fundet 10.000 måder, der ikke virker.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. martin@ecoms.dk'Martin said:

    Fint han kan give sig tid til at skrive et indlæg omkring oplevelsen. Men han kunne ikke engang finde ud af at sende kunderne en e-mail om at de lukkede. Det måtte man finde ud af ved at systemet bare pludselig ikke virkede længere. Super dårlig stil.

Top