Guide: Sådan pitcher du til en investor

Investor pitch

Søger man som nystartet virksomhed kapital eller har man brug for penge og erfaring for at komme videre, kan en investor være svaret. Men der er rift om dem. Så hvad skal dit pitch egentlig indeholde? 

Der er nerver på. Penge på spil. Alt på spil. Får du en investor med på dit projekt, er det reddet. Gør du ikke, er der ikke nogen virksomhed. Den situation har serieiværksætter Jonathan Løw selv siddet i. Både uforberedt og ny og som erfaren entreprenør. Han kender til vigtigheden af god forberedelse, og derfor har han lavet en guide til, hvad et godt investor pitch skal indeholde.

“Da jeg startede min første virksomhed som 20-årig i 1998, havde jeg ingen anelse om, hvad et ”pitch deck” var for noget. Jeg havde heller aldrig mødt en investor i mit liv, da jeg er vokset op i alt andet end en business-familie,” fortæller Jonathan Løw.

Fra uskarpt investor pitch til erfaren iværksætter

Han første præsentation var dog også, hvad han selv kalder ganske uskarp. Han vrøvlede ikke, men det tog en rum tid, før han kom frem til hovedbudskaberne og sagens kerne – dét investorerne gerne vil høre.

“Havde det været 2016, så havde vi næppe fået en investering, men i 1998 var tingene anderledes. Det var inden den store dot-com-boble i år 2000, så det lykkedes alligevel, og min første virksomhed var en realitet,” siger han.

Siden dengang har han startet fire vækstvirksomheder op, fået titel som foredragsholder og forfatter og arbejdet for investeringsfonden Accelerace. De yderligere 18 års erfaring vil han gerne dele ud af, og det er blandt andet blevet til en kort guide om at pitche til investorer.

Skrevet af

Læs også

Top